مدارک مورد نیاز گواهی ارزش افزوده شامل چیست؟
امتیاز شما به این مطلب ؟

پرداخت مبلغی فراتر از بهای واقعی کالاها و خدمات دریافتی از سوی مصرف‌کننده به عنوان مالیات بر ارزش افزوده شناخته می‌شود. افراد دریافت‌کننده نیز موظف به واریز این نوع از مالیات غیرمستقیم متعلق به کالاها و خدمات به خزانه‌ی دولت هستند. دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده به دلیل عدم آگاهی برخی از فروشندگان از قوانین و شرایط رایج بر نحوه‌ی محاسبه‌ی چنین مالیاتی ضرورت دارد.
بنابراین در این مقاله در خصوص مدارک مورد نیاز گواهی ارزش افزوده و سایر مباحث مربوط به دریافت گواهی ارزش افزوده صحبت می‌کنیم.

 گواهی ارزش افزوده چه کاربردی دارد؟

گواهی ارزش افزوده به عنوان یکی از موارد مهم و اساسی در زمینه‌ی اجرای نظام مالیاتی به حساب می‌آید. بنابراین اخذ چنین مجوزی برای کلیه‌ی فعالیت‌های اقتصادی یک امرضروری است. به عبارت دیگر تمامی اشخاص فعال در حوزه‌های اقتصادی و تجاری بایستی پس از انجام مراحل مربوط به ثبت شرکت و دریافت کد اقتصادی نسبت به اخذ این گواهی اقدام نمایند.
صدور گواهی ارزش افزوده به شکل یک برگه‌ی A5 و توسط سازمان امور مالیاتی انجام می‌پذیرد. مدت اعتبار این گواهی بر اساس تصمیم و تشخیص حوزه‌ی مالیاتی مربوطه شش ماه و یا یک سال است. مسلماً کلیه‌ی اشخاص حقیقی و حقوقی با اتمام مدت زمان اعتبار گواهی ارزش افزوده موظف به تمدید آن هستند.

متأسفانه برخی از افراد دارای فعالیت در حوزه‌ی فروش کالا و یا ارائه‌ی خدمات به علت عدم برخورداری از دانش کافی در زمینه‌ی قوانین مرتبط با مالیات بر ارزش افزوده، اقدام به محاسبه و دریافت چنین مالیاتی از مشتریان خود می‌نمایند. در حالی که دریافت مبلغ اضافی به عنوان مالیات از مشتری تنها از طریق اخذ مجوز لازم از سازمان مالیات بر ارزش افزوده امکان‌پذیر است. در ادامه‌ی مقاله با شرایط و مدارک مورد نیاز گواهی ارزش افزوده آشنا می‌شوید.

افراد مشمول پرداخت مالیات و دریافت گواهی ارزش افزوده

طبق قانون تمامی اشخاص حقوقی دارای فعالیت در زمره‌ی اقتصاد با هر مقدار فروش و به طور کلی درآمد ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند. البته این نکته قابل ذکر است که اشخاص حقوقی معاف از پرداخت مالیات نیاز به دریافت گواهی ارزش افزوده ندارند.
بنابراین اشخاص حقوقی پس از تأسیس و یا ثبت شرکت خود و همچنین آغاز به فعالیت با هر میزان کسب درآمد حاصل از فروش کالا و یا ارائه خدمات از اولین دوره مالیاتی ناگزیر به واریز مبلغی تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده به خزانه دولت هستند. فلذا لازم است اقدام به آماده‌سازی مدارک مورد نیاز گواهی ارزش افزوده کنید.

گواهی ارزش افزوده

افراد مشمول دریافت گواهی ارزش افزوده

مدارک مورد نیاز گواهی ارزش افزوده جهت ثبت نام اولیه

افراد به منظور ثبت‌نام اولیه در راستای درخواست این گواهی نیازمند فراهم‌سازی اسناد و مدارک مورد نیاز گواهی ارزش افزوده هستند.

  • دریافت کد اقتصادی و ارائه آن، به عنوان گام اول در این زمینه به شمار می‌رود.
  • تهیه‌ی کپی از مدارک هویتی کلیه‌ی اعضای شرکت مورد نظر از جمله شناسنامه و کارت ملی همراه با آخرین تغییرات آن‌ها الزامی است.
  • نسبت به تهیه و تحویل آگهی مربوط به تأسیس شرکت اقدام شود.
  • کلیه‌ی مدارک مرتبط با آخرین تغییرات حاصل‌شده در شرکت ارائه گردد.
  • تهیه و ارائه‌ی وکالت‌نامه نیز امری کاملا ضروری است.
  • نشانی صحیح و کامل محل سکونت شخص پیمانکار ذکر شود.
  • شماره تلفن ثابت و همچنین تلفن همراه متعلق به پیمانکار و در صورت لزوم شماره تلفن‌های مدیرعامل شرکت قید شود.
  • نسبت به بیان و ذکر کدپستی شخص پیمانکار اقدام شود.
  • مجوزهای لازم برای انجام فعالیت از جمله گواهی مربوط به صلاحیت و یا اسم شرکت در سایت رتبه‌بندی مربوطه ارائه گردند.
  • بیان کدپستی مرتبط با دفتر مورد نظر و در صورت عدم وجود یک دفتر مشخص و مخصوص، کد پستی متعلق به مکان فعالیت و یا منزل الزامی است.

مدارک مورد نیاز گواهی ارزش افزوده در مرحله نهایی

در مرحله آخر اشخاص متقاضی لازم است مدارک مورد نیاز گواهی ارزش افزوده به شرح زیر را آماده کنند:

  • ذکر نام بانکی که شرکت در آن نسبت به بازگشایی یک حساب خاص اقدام کرده‌است.
  • نام و کد شعبه‌ی بانک مورد نظر شرکت قید گردد.
  • شماره حساب متعلق به شرکت مورد نظر در نزد بانک نوشته شود.
  • شماره تلفن رئیس هیئت ‌مدیره بیان شود.
  • ذکر کدپستی و نشانی صحیح متعلق به رئیس هیئت‌ مدیره ضروری است.
  • کد اقتصادی، آخرین تغییرات مربوط به شرکت و همچنین مدارک مرتبط با آخرین اعضای شرکت تهیه و تحویل گردند.
  • درخواست گواهی ثبت‌نام از فروشندگان، مشاهده و بررسی تاریخ اعتبار آن از سوی خریداران مسئله‌ای حائز اهمیت در زمان پرداخت مبلغ مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است.

روش تمدید و تقاضای گواهی ارزش افزوده

پس از جمع‌آوری و فراهم‌سازی مدارک مورد نیاز گواهی ارزش افزوده، افراد باید جهت تمدید و یا درخواست گواهی مربوط به مالیات بر ارزش افزوده مراحل زیر را طی نمایند. ثبت‌نام اولیه ارزش افزوده شرکت مورد نظر به عنوان اولین مرحله‌ی ثبت درخواست و یا تمدید این گواهی شناخته می‌شود. انجام این مرحله خود شامل یک‌سری اقدامات دیگر است.

به این صورت که ابتدا بایستی به سایت http://evat.ir مراجعه شود. پس از انتخاب گزینه‌ی مربوط به درخواست گواهینامه ارزش افزوده نسبت به درج نام کاربری و کلمه عبور اقدام کنید. سپس کلیه‌ی اطلاعات درخواستی در فرم مخصوص درخواست گواهی ارزش افزوده از جمله شماره و یا کد اقتصادی، نام و نام‌خانوادگی و شماره ملی شخص متقاضی را وارد نمایید.

این موضوع نیز قابل ذکر است که در صورت برخورداری از گواهی ارزش افزوده و اقدام به ثبت‌نام اولیه صرفاً جهت تمدید گواهی بایستی گزینه‌ی تحت عنوان دارای گواهی مالیات بر ارزش افزوده را انتخاب نموده و آخرین اطلاعات درج‌شده بر روی گواهی خود را در سیستم وارد کنید. سپس به ترتیب گزینه‌های ثبت و چاپ درخواست را انتخاب نموده و از فرم مربوطه پرینت تهیه کنید. در نهایت نیز یک کد پیگیری برای شما ارسال می‌گردد.

پس از انجام کلیه‌ی مراحل مربوط به ثبت‌نام اولیه، ارائه و تحویل مدرک ثبت‌نام اولیه و همچنین سایر مدارک مورد نیاز گواهی ارزش افزوده، مرحله‌ی دوم تمدید و یا تقاضای این گواهی محسوب می‌شود. شخص متقاضی پس از دریافت رمز عبور قادر به ثبت‌نام مرحله دوم است. تهیه و فراهم‌سازی کلیه‌ی مدارک و ارائه‌ی آن‌ها به اداره دارایی، گام آخر برای دریافت گواهی ارزش افزوده به شمار می‌رود.

تمدید گواهی ارزش افزوده

تمدید گواهی ارزش افزوده

جمع‌بندی

همان‌طور که در طول مقاله ذکر گردید، اخذ گواهی ارزش افزوده یکی از اقدامات اساسی برای کلیه‌ی اشخاص حقیقی و حقوقی پس از ثبت شرکت و همچنین دریافت کد اقتصادی است. بنابراین آشنایی با مدارک مورد نیاز گواهی ارزش افزوده و مراحل اخذ آن در دستیابی هرچه سریع‌تر افراد به چنین مجوز مهمی کمک شایانی می‌نماید. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد گواهی ارزش افزوده مشاورین مجموعه ما آماده پاسخگویی به سؤالات شما هستند.

برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با پیگیری پرونده مالیات بر ارزش افزوده، بخشودگی جرایم مالیاتی ارزش افزوده و دریافت گواهی ارزش افزوده به صفحات لینک شده مراجعه کنید.