✅مراحل اخذ جواز تاسیس در سال 1401
امتیاز شما به این مطلب ؟

اگر قصد شروع فعالیتی اقتصادی تولیدی دارید باید به فکر طی کردن مراحل اخذ جواز تاسیس باشید. جواز تاسیس در واقع مجوزی است که برای افراد حقیقی یا حقوقی برای راه اندازی فعالیت های تولیدی مثل کارخانه صادر می‌شود. اولین قدم در جهت راه‌اندازی کسب‌وکار تولیدی اخذ مجوز تاسیس است و اگر چنین کاری نکنید در واقع تولیدی شما دارای مجوز از سوی ارگان‌های مربوطه نخواهد بود. در این مطلب قصد داریم مورد  اخذ جواز تاسیس و نکات مربوط به آن صحبت کنیم.

مراحل اخذ جواز تاسیس از وزارت‌ها

اگر قرار است نسبت به اخذ جواز تاسیس اقدام کنید در ابتدا باید مشخص کنید که تولیدی مورد نظر قرار است توسط یک فرد یا یک شرکت خاص راه اندازی شود. در مراحل اخذ جواز تاسیس از وزارت‌ها اگر بنا باشد شرکتی اقدام به دریافت جواز تاسیس کند مجوز به صورت حقوقی صادر و در غیر این‌صورت به صورت حقیقی صادر می‌گردد. در جواز شهرک صنعتی و کالاهای تولیدی ذکر شده که افراد حقیقی یا حقوقی می‌توانند بسته به متن داخل مجوز اقدام به فعالیت در شهرک صنعتی ذکر شده در آن و تولید محصولات مورد نظر کنند.

اعتبار جواز تاسیس یک ساله است و بعد از یک سال اگر فعالیتی از سوی فرد شروع نشده بود مجوز خود به خود باطل می‌شود. اگر پیشرفتی صورت گرفته بود، با توجه به اندازه‌ای که تولیدی پیشرفت کرده، جواز را می‌توان تمدید کرد. لازم به ذکر است که بدانید جواز تاسیس را نمی‌توانید به غیر انتقال دهید!
مرجعی که اقدام به صدور جواز تاسیس می‌کند مبتنی بر فعالیتی که فرد قرار است آن را شروع کند متفاوت است. مثلاً به چند نمونه زیر دقت کنید:

  •  وزارت کشاورزی صدور مجوز در حوزه تولیدات و صنایع غذایی و کشاورزی را بر عهده دارد.
  • وزارت کار و تعاون ارائه مجوز در حوزه کارآفرینی و مشاغل خانگی را بر عهده دارد.
  •  وزارت صنعت و معدن برای بیشتر فعالیت‌های صنعتی اقدام به صدور مجوز تاسیس می‌کند.

جواز تاسیس

شیوه اخذ جواز تاسیس

در مراحل اخذ جواز تاسیس باید در سامانه بهین‌یاب ثبت نام کنید. پس از ثبت نام، نام کاربری و رمز عبور را به یاد داشته باشید. بعد از این کارها زمان تنظیم طرح توجیهی فرا می‌رسد و بعد از تنظیم این طرح نوبت انجام دادن استعلامات مختلف است. اکنون نوبت رفع نواقص احتمالی که از سوی کارشناسان اعلام شده است و بعد از این کارها زمان تایید نهایی فرا می‌رسد. اگر تأیید نهایی صورت گرفت می‌توانید با مراجعه به سازمان اقدام به دریافت جواز تاسیس کنید.
در گرفتن جواز تاسیس به دو نکته زیر توجه کنید:

  • روندی که طی کردید و ثبت نام را که انجام دادید کارشناس باید مورد بازبینی قرار دهد تا اگر ایراد و نقصی نبود، مجوز را صادر کند.
  • وقتی که می‌خواهید جواز صنایع را بگیرید به این نکته توجه کنید که در آن کالاهای مرتبط با هم باید تماماً ذکر شوند چرا که هر کالا یک کد دارد که باید با هم مرتبط باشند.

شروط اخذ جواز تاسیس

افراد حقیقی یا حقوقی در طی مراحل اخذ جواز تاسیس باید مدارک زیر را ارائه کرده و دارای شرایط که ذکر می‌شود باشند در غیر این‌صورت جواز تاسیس برای آنها صادر نمی‌شود.

  1. ارائه گواهی عدم سوءسابقه
  2.  ارائه گواهی عدم اعتیاد
  3. گرفتن مجوز از شهرداری
  4. گرفتن مجوز از وزارت دارایی
  5.  تایید صلاحیت شخصی و مکانی از سمت اداره نظارت بر اماکن عمومی
  6. حداقل سن بالای هجده سال.
  7. داشتن کارت معافیت یا پایان خدمت برای آقایان

شروط اخذ جواز تاسیس

مدارک لازم برای اخذ جواز تاسیس

همانطور که گفتیم جواز تاسیس به دو صورت حقیقی و حقوقی صادر می‌گردد که در هر یک از این موارد مدارک خاصی مورد نیاز است که در زیر به ذکر مدارک لازم برای هر دو روش می‌پردازیم.

  1. مدارک لازم برای اخذ جواز تاسیس به روش حقیقی: کپی از مدارک هویتی مانند کارت ملی و شناسنامه، کارت پایان خدمت، شماره تماس محل اقامت دائمی، آدرس و کد پستی، لیست کالاهای درخواستی برای تولید.
  2. مدارک لازم برای اخذ جواز تاسیس به روش حقوقی: کپی شناسنامه مدیر عامل به همراه کارت ملی وی، لیست شهرک‌های صنعتی، شماره‌های تماس محل اقامت دائمی، آدرس، آگهی تاسیس و آخرین آگهی تغییرات شرکت، کارت پایان خدمت مدیر عامل(ویژه آقایان)، ذکر کلمه تولید در موضوع فعالیت شرکت، گرفتن مجوزها و استعلامات مورد نیاز، کپی اساسنامه شرکت، مهر شرکت و کپی اظهارات شرکت یا شرکت‌نامه.

مزایای انجام مراحل اخذ جواز تاسیس

اکنون که در مورد جواز تاسیس اطلاعاتی به دست آوردیم و شرایط و مدارک لازم برای دریافت آن را هم ذکر کردیم، خوب است که در مورد مزایایی که انجام مراحل اخذ جواز تاسیس برای‌مان به همراه می‌آورد صحبتی داشته باشیم.
• ارائه زمین در شهرک‌های صنعتی از جمله مزایای گرفتن جواز تاسیس است. این زمین‌ها با شرایط مناسبی به فرد تحویل داده می‌شوند. شرایط واگذاری این زمین‌ها به صورت 30 درصد نقد و 70 درصد وام بدون بهره است که از سوی وزارت صنایع پرداخت می‌گردد. مدت زمان پرداخت وام 36 ماه است و در سررسید آن هر سه ماه یک بار است.

  • اگر اقدام به گرفتن مجوز تاسیس کنید، می‌توانید در اداره ثبت علائم تجاری اقدام به ثبت برند فارسی برای محصولات کنید.
  • با گرفتن این مجوز می‌توانید در نمایشگاه‌های تجاری داخلی و حتی خارجی هم شرکت کنید.
  • با اخذ جواز تاسیس امکان گرفتن وام و تسهیلات دولتی همراه سود تولیدی با مهلت بازپرداخت بلندمدت وجود دارد.
  • در دسترس قرار گرفتن پیش طرح توجیهی که به واسطه کارشناسان مرجع صادرکننده برای ارائه و جذب سرمایه‌گذاری تأیید شده است.

نکات مهم مراحل اخذ جواز تاسیس

اگر می‌خواهید مراحل اخذ جواز تاسیس را طی کنید دانستن این نکات کمک زیادی به شما خواهد کرد.

  • مدت زمان اخذ جواز تاسیس به طور متوسط دو هفته است، اما برای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از یک تا دو ماه است و در وزارت کشاورزی نیز به 15 روز تا 1 ماه هم می‌­رسد.
  • هر دو مجوز تاسیس حقیقی و حقوقی مانند هم هستند اما اگر بخواهید وام­هایی بالای یک میلیارد تومان دریافت کنید، بهتر است که جواز را به صورت حقوقی دریافت کرده باشید.
  • اگر قصد دریافت پروانه بهره‌­برداری دارید باید قبل از آن اقدام به اخذ جواز تاسیس کنید.
  • در دو صورت امکان ابطال جواز تاسیس وجود دارد که یکی به درخواست خود فرد و دیگری با به پایان رسیدن مدت اعتبار جواز است.
  • زمان گرفتن مجوز حقوقی و حقیقی با هم تفاوتی ندارد و هر دو یکسان هستند.
  • اگر قصد تولید انبوه بعد از دریافت اخذ مجوز تاسیس را دارید باید بدانید که بعد از گرفتن این مجوز نیاز به گرفتن مجوزهایی دیگر مانند مجوزهای بهداشتی و زیست محیطی و استانداردهایی که اجباری هستند دارید.

مزایای جواز تاسیس

سخن آخر

در این مقاله به طور کامل مراحل اخذ جواز تاسیس توضیح داده شد. شما اکنون به راحتی می‌توانید این مراحل را انجام دهید و جواز تاسیس را دریافت کنید. لازم به ذکر است که مجموعه ما آماده پاسخ‌گویی به تمام سؤالات شما برای گرفتن جواز تاسیس خواهد بود. همچنین در صورت نیاز به مشاوره می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های مجموعه با ما در تماس باشید.

برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با ثبت شرکت، ثبت برند بدون جواز کسب و اخذ جواز تأسیس در تهران به صفحاات لینک شده مراجعه کنید.

سوالات متداول

01 هزینه جواز تاسیس چقدر است؟
این هزینه مبنی بر موارد مختلفی مانند نوع طرح، زمان صرف شده و مرجع صادر کننده تعیین می شود. هزینه هر جواز ممکن است با جواز تاسیس دیگر متفاوت باشد و دلیل تفاوت در نکاتی است که ذکر کردیم.
02 مدت زمان اخذ جواز تاسیس چقدر است؟
حدود دو هفته. اما برای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از یک تا دو ماه است و در وزارت کشاورزی نیز به 15 روز تا 1 ماه هم می‌­رسد.