مراحل ثبت برند +راهنما و جزئیات کامل ثبت علامت تجاری
امتیاز شما به این مطلب ؟
5/5 - (5 امتیاز)

در ماده 1 قانون ثبت علائم و اختراعات، نشان تجاری تعریف شده ‌است. لازم به ذکر است که برند در اصطلاح حقوقی، نوعی از علائم تجاری به شمار می‌رود. بنابراین فروشندگان یک کالا و یا تولیدکنندگان محصولات مختلف، می‌توانند برای تشخیص و ایجاد تمایز کالا و خدمات خود از دیگر رقبای کاری، به عملیات ثبت برند دست بزنند. لازم است بدانید که برند و یا نشان و علامت تجاری، به هر نوعی از اصطلاح، نماد، علامت، عدد، طرح و… گفته می‌شود.

درحقیقت می‌توان گفت با ثبت یک برند برای محصولات و یا خدمات خود، می‌توان جلوی سوء استفاده از آن، کلاه‌برداری و… را گرفت.

مراحل ثبت برند

اهمیت ثبت برند

در حال حاضر، رقابت‌ها در بازار محصولات، از گذشته بسیار بیشتر شده ‌است. هر شرکت و یا سازمانی، به‌ دنبال این است که بازار محصولات و یا خدمات خود را گسترش بیشتری بدهد. بنابراین در چنین شرایطی، ثبت برند نیز ارزش قابل‌ توجهی پیدا کرده ‌است. به طور کلی می‌توان گفت ثبت برند، پس ‌از ثبت شرکت، ضروری‌ترین و مهم‌ترین کاری است که باید توسط صاحبان کسب ‌و کارهای مختلف انجام گیرد.

بنابر این عامل افرادی که فعالیت تجاری تازه‌ای را آغاز می‌نمایند لازم است برند تجاری خود را ثبت کنند و از این طریق، امکان موفقیت بیشتر و کسب سود بالاتر را برای خود فراهم نمایند. لازم به ذکر است که ثبت برند تجاری، نیاز به پشت سر گذاشتن چند مرحله دارد. برای انجام این کار هم‌چنین مدارکی مورد نیاز است. لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که هر برندی، امکان انتخاب شدن پیدا نمی‌کند. بنابراین باید در این زمینه، به ‌اندازه‌ کافی تحقیق و بررسی کنید. در این مقاله قصد داریم به مراحل ثبت برند تجاری اشاره کنیم.

مراحل ثبت برند

همان‌طور که پیش ‌از این نیز گفته شد برای ثبت برند مورد نظر، باید چند گام را طی کنید. برند شما لازم است توسط کارشناسان مربوطه، مورد تایید قرار بگیرد و سپس امکان ثبت آن فراهم گردد.

قدم اول ) نیاز سنجی و در نظر گرفتن هدف

در اولین گام برای ثبت کردن یک برند و نام و عنوان تجاری، لازم است به طور دقیق، هدف خود را در نظر داشته باشید. باید بدانید که برای دستیابی به چه هدفی، به برند نیاز دارید و قرار است چه تمایز و یا تفاوتی را با دیگر رقبا برجسته سازید و به نمایش درآورید. در این زمینه می‌توانید از نظر کارشناسان نیز استفاده کنید و سپس با بررسی‌های لازم و مورد نیاز، بهترین برند را برای توسعه کسب ‌و کار خود در نظر بگیرید. در غیر این‌ صورت، زمان زیادی را از دست خواهید داد.

قدم دوم) تکمیل اظهار نامه

پس ‌از انجام اقدامات مورد نیاز در گام قبلی، باید نام تجاری و لوگوی شرکت خود را به ‌صورت اظهارنامه، به اداره ثبت علامت تجاری، ارسال کنید و سپس به تکمیل اظهار نامه اقدام نمایید. اما پیش ‌از انجام این کار باید اظهارنامه مناسبی را برای این کار در نظر بگیرید. برای تکمیل کردن اظهارنامه نیز، باید تمامی اطلاعات مورد نیاز و درخواست ‌شده را در بخش‌های مشخص ‌شده وارد کنید. لازم به ذکر است که این اظهارنامه، برای ثبت برند و هم‌چنین آینده‌ شغلی شما اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. بنابراین باید با دقت و وسواس لازم آن را پر کنید.

قدم سوم) درج مشخصات صاحب برند

پس ‌از تکمیل اظهار نامه، مرحله بعدی ثبت برند انجام می‌گیرد. در این گام لازم است فردی که عنوان مالک برند مورد نظر را دارد اطلاعات و مشخصات فردی خود را در بخش‌های مشخص ‌شده وارد کند. در صورتی ‌که برای پیگیری‌های این اقدام، وکیلی را در نظر گرفته‌اید، لازم است مشخصات وی را نیز در بخش‌های درخواست ‌شده وارد نمایید.

قدم چهارم) دریافت تأییدیه برند

پس ‌از این‌که صاحبان برند، مدارک مورد نیاز و بخش‌های مربوطه را در سامانه ثبت تکمیل نمودند، لازم است این مدارک، توسط کارشناسان مربوطه، مورد بررسی دقیق قرار بگیرند. لازم به ذکر است که برای دریافت نتیجه تأییدیه، باید مدت ‌زمانی صبر کنید تا نتیجه مورد نظر اعلام شود. در صورتی ‌که قصد دارید از این موضوع مطلع شوید که کارشناس مورد نظر، مدارک ثبت برند را از شما پذیرفته و آن‌ها را تأیید کرده یا نه؛ باید وارد سامانه مورد نظر شوید و نتیجه آن را بررسی کنید.

در حقیقت می‌توان گفت این اقدام یکی از مراحل نهایی عملیات ثبت برند تجاری شما به شمار می‌رود و نتیجه نهایی کارشناسان پس‌از بررسی‌های لازم، اعلام و مشخص خواهد شد. در صورتی‌ که برند شما با موفقیت ثبت و تایید شود و ایرادی در آن وجود نداشته باشد دیگر مراحل ثبت نام و عنوان تجاری به اطلاع شما خواهد رسید. اما در صورتی ‌که یکی از قوانین مورد نظر در این زمینه را رعایت نکرده باشید برندتان برگشت خواهد خورد و تأییدیه مورد نیاز را دریافت نخواهد کرد.

بنابراین نکته‌ای که لازم است در این شرایط به آن توجه داشته باشید این است که برند و عنوان تجاری خود را بر اساس قوانین مشخص‌شده، انتخاب کنید. انجام این کار نه‌ تنها باعث می‌شود تا برند شما، توسط کارشناسان مورد تایید قرار بگیرد؛ بلکه به اعتبار شرکت شما هم منجر خواهد شد.

قدم پنجم) پرداخت هزینه ثبت برند

پس ‌از این ‌که در گام قبلی، مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری خود را ارائه دادید و مستندات لازم را در سامانه وارد کردید لازم است هزینه مورد نیاز برای ثبت‌ نام و عنوان تجاری خود را پرداخت نمایید. لازم است در این زمینه به نکته‌ای توجه داشته باشید و آن نکته این است که در این مراحل، در صورتی ‌که شخص حقیقی و یا حقوقی باشید، هزینه ثبت نام و برند تجاری‌تان با یکدیگر تفاوت‌هایی خواهد داشت.

قدم ششم) دریافت شناسه اظهارنامه

پس ‌از این ‌که در گام قبلی، هزینه‌های مورد نیاز برای ثبت عنوان تجاری خود را پرداخت نمودید به مرحله بعدی هدایت می‌شوید. در صورتی ‌که کلیه مراحل طی ‌شده مورد تأیید کارشناسان قرار بگیرند، شناسه اظهارنامه شرکت، به شما تحویل داده خواهد شد. پس ‌از ارائه این اظهارنامه، آدرسی در سامانه به نمایش درخواهد آمد. بنابراین لازم است سرمایه‌گذار و یا صاحب برند و شرکت، مدارک مورد نیاز را با اصل آن‌ها برابرسازی کند و سپس به آدرسی که در این صفحه به نمایش در آمده‌ است، ارسال نماید.

قدم هفتم ) آگهی در روزنامه 

در مرحله پایانی ثبت یک برند، باید برند خود را در روزنامه رسمی، آگهی کنید. در صورتی ‌که شخص حقیقی و یا حقوقی، اقدام به شکایت با عناوینی از قبیل سوء استفاده از یک برند و یا تکراری بودن آن نکرد، برند مورد نظر شما ثبت می‌گردد.

 

مراحل ثبت برند

مراحل ثبت برند و علامت تجاری توسط ثبت اریکه

فرایند ثبت برند توسط مجموعه ثبت اریکه به صورت زیر می باشد :

  1. مرحله اول ) عقد قرارداد و امضاء وکالتنامه توسط موکل (جهت انجام امور اداری ثبت برند)
  2. مرحله دوم )بازبينی دقيق مدارک، اطلاعات و شرايط موکل برای ثبت برند
    1. نکته مهم : شماره همراه وارد شده در سامانه حتما باید به نام صاحبين امضا در سيستم مخابرات ثبت شده باشد .
  3. مرحله سوم )قبل از فرایند ثبت علامت تجاری ، استعلام برند به صورت دقیق انجام و بررسی می شود .
  4. مرحله چهارم ) با توجه به اسم برند و همچنین طبقه مورد نظر برند و بررسی مدارک و مجوز های لازم وارد سامانه اداره ثبت مالکیت صنعتی شده و روند پرونده ثبتی بطور رسمی آغاز می شود . این مرحله در حدود 2 ماه زمان می برد .
  5. مرحله پنجم ) پس از مرحله تکمیل مدارک و ثبت نام اظهار نامه های مربوط به برند شما توسط مجموعه ثبت اریکه ایرانیان تنظیم و در سامانه ثبت می شود ( اظهار نامه های حقیقی و حقوقی با هم متفاوت می باشد . )
  6. مرحله ششم ) این مرحله که در حدود بین 45 روز الی دو ماه زمان می برد ، منتظر جواب کارشناسان در کارتابلی که مربوط به برند شما باز شده می شویم . کارشناسی برند نیز متفاوت می باشد و به کارتابل های مختلفی تقسیم می گردد .
    1. کارشناس طبقه بندی تصاویر : در صورتی که برند شما دارای آرم و علامت خاصی باشد این کارشناس به بررسی آن می پردازد.
    2. کارشناس بعد ، طبقات برند مورد نظر و ریزکالاها و در نهایت نام تجاری بررسی می کند .
    3. در نهایت اگر مشکلی برای ثبت برند شما نباشد ، وارد کارتابل رئیس اداره شده تا تایید نهایی را انجام دهد .  در غیر اینصورت اگر نام یا علامت تجاری انتخابی شما مشابهت و یا مشکلی داشته باشد ، از چرخه بررسی خارج شده و درون سامانه توضیحات کاملی مبنی بر دلیل رد یا نقص برند نوشته می شود .
  7. مرحله هفتم ) در صورتی که برند به مرحله آگهی برسد ، مرحله اول روزنامه رسمی برند شما انجام می شود . در این مرحله که در حدود 30 روز تقویمی به طول می انجامد ، اسم برند شما با توضیحات کامل درون آگهی قرار می گیرد و در صورتی که هیچ گونه شکایت جهت مشابهت ارائه نشود وارد مرحله بعدی می شود .
  8. مرحله هشتم ) در این مرحله ، بعد از گذشت مدت زمان سی روز جهت تایید آگهی تقاضا ، میزان حق الثبت بروی سامانه نمایش داده می شود و از طرف اداره ثبت علامت بلامانع می شود .
  9. مرحله نهم ) پس از پرداخت حق الثبت ، کارشناس اداره ثبت مرحله دوم روزنامه رسی که روزنامه نهایی مثبت برند شما می باشد را درون سامانه قرار می دهد و بعد از پرداخت روزنامه برند شما نهایی و قابلیت استعلام در سامانه را دارد .
  10. مرحله دهم ) در نهایت مالک برند و یا وکیل اعلامی از طرف ایشان با اخذ وقت اینترنتی می تواند با در دست داشتن مدارک مربوطه ، مرحله دریافت سند از سامانه اقدام کند . لازم است که بگوییم برند ثبت شده شما سندی 10 ساله دارد و بعد از ده سال باید تمدید شود .

کارشناسان مجرب مجموعه اریکه می‌توانند در کلیه مراحل  ثبت برند بصورت مستمر و پیوسته همراه شما متقاضیان عزیز باشند و با مشاوره دقیق درباره ثبت برند کمک کنند که با کمترین هزینه در سریع ترین زمان ممکن نام و علامت تجاری دلخواه شما را به ثبت برسانند