موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی در سال 1401
امتیاز شما به این مطلب ؟
5/5 - (1 امتیاز)

حتماً می‌دانید که اخذ کارت بازرگانی برای صادارات و واردات و عملیات تجاری ضروری است اما این موضوع همیشه صدق نمی‌کند. در این مقاله می‌خواهیم موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی را بدانیم. زیرا ممکن است شما نیز جزو آن دسته افرادی باشید که ملزم به گرفتن کارت بازرگانی نباشید. برای دریافت کارت بازرگانی لازم  است به سامانه اخذ کارت بازرگانی به آدرس https://cscs.chambertrust.ir  مراجعه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد این شرایط اطلاعات لازم را به دست آورید.

انواع موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی

داشتن کارت بازرگانی برای شروع تجارت با کشورهای خارجی ضروری است. اشخاص حقوقی یا حقیقی در صورت تمایل به انجام هرگونه واردات و صادرات نیاز به دریافت و اخذ کارت بازرگانی دارند. دو نوع معافیت وجود دارد:

  •  معافیت مالیاتی که فرد از پرداخت مالیات معاف می‌شود.
  • دیگری معافیت از دریافت اصل کارت بازرگانی است.

ثبت سفارش با کد کارگاه و رمز عبور انجام می‌شود. در توضیح گزینه دوم معافیت کارت باید توجه داشت که چهار گروه از افراد برای انجام معاملات تجاری خارج از کشور الزامی به داشتن کارت بازرگانی ندارند. این افراد جزو موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی هستند که در این مقاله به طور مفصل توضیح داده خواهد شد.
معافیت از کارت بازرگانی به این معنا نیست که این گروه‌ها برای واردات و صادرات کالا نیاز به مجوز قانونی ندارند. بلکه به این معنا است که برای فعالیت‌های تجاری خود به کارت‌های مختلفی مانند کارت پیله‌وری یا مرزنشینی نیاز دارند.

دسته اول موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی

چند گروه از افراد طبق قانون و در شرایطی جزو موارد معافیت داشتن کارت بازرگانی محسوب می‌شوند. یعنی این افراد می‌توانند بدون داشتن کارت بازرگانی به خرید و فروش کالا و تجارت بپردازند. البته حجم معاملات و دادوستد آن‌ها باید محدود باشد. از جمله افرادی که نیازی به ارائه کارت بازرگانی ندارند عبارتند از:

  1. اکثر مردم ساکن در مناطق مرزی و تعاونی‌هایی که در این مرزها وجود دارد جزو این افراد هستند. در حال حاضر 7 میلیون مرزنشین در ایران وجود دارد. تعاونی‌های مرزی تشکل‌هایی هستند که در بین مرزنشینان تشکیل میش‌وند. این سازمان‌ها با معرفی خود به عنوان مرزبان از دریافت کارت بازرگانی معاف هستند.
  2. ملوانان و افرادی که در سواحل کشور ما و دیگر کشورها با کشتی‌ها کار و تردد می‌کنند و فعالیت‌شان در این زمینه است، معاف هستند. این افراد می‌توانند بدون ارائه کارت بازرگانی نسبت به دریافت مقدار و ارزش کالای موردنیاز خانواده خود اقدام کنند. پس دریافتیم که ملوانانی که در دریاها رفت‌و‌آمد می‌کنند، جزو موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی هستند و حق مشارکت در صادرات و واردات اقلام را دارند.
معافیت از کارت بازرگانی

ملوانان، مشمول موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی

دسته دوم موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی

در متن بالا متوجه شدیم مردم مناطق مرزی و ملوانان جزو موارد معافیت از داشتن از کارت بازرگانی هستند. در ادامه نیز به دو مورد دیگر اشاره می‌کنیم.

  1. افراد و کارگران ایرانی که کارت شغلی از وزارت کار یا کشورهای خارجی دارند و در خارج از کشور مشغول به کار هستند، معاف هستند. گواهینامه و کارت شغلی این اشخاص باید از وزارت کار و امور اجتماعی باشد و براساس فهرست محدود و در تعداد، مقدار یا ارزش مشخص شده، مجاز به تجارت کالا بدون داشتن کارت بازرگانی هستند.
  2. پیله‌ورها در صورت داشتن کارت پیله‌وری یا گرفتن گواهی معتبر از سازمان صنعت‌ومعدن و تجارت می‌توانند کالاهای مورد نیاز استان خود و استان‌های هم‌جوار را وارد کنند. پیله‌وران جزو موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی هستند و می‌توانند کالاهای موردنظر خود را صادر یا وارد کنند. این افراد در شهرهای مرزی کشور زندگی می‌کنند و امکان واردات کالا و خدمات از کشورهای همسایه شامل حال آن‌ها می‌شود. شرط اصلی پیله‌وری اخذ مجوز از دفاتر بازرگانی است. توجه فرمایید، کالاهای صادراتی که توسط گمرک غیرقابل فروش اعلام شوند نیز نیازی به ارائه کارت بازرگانی ندارند.
پیله‌وران

پیله‌ورها

 چرا پیله‌وران جزو موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی هستند؟

همانطور که گفته شد پیله‌وران از جمله موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی هستند. این افراد در مناطق مرزی کشور زندگی می‌کنند و برای پیله‌وری نیاز به دریافت کارت بازرگانی از اداره بازرگانی استانی خود دارند. صادرات و واردات این افراد به حدی کم است که در آمار تجارت لحاظ نمی‌شود.

همانطور که گفته شد در آمارها اشاره‌ای به میزان صادرات و واردات این اشخاص نمی‌شود و به نظر می‌رسد اهمیت ندارد. اما همین واردات اندک در شهرها و روستاهای مرزی به مردم محروم مرزنشین کمک می‌کند. گرفتن کارت پیله‌وری کار دشواری نیست؛ اما نیاز به حمایت یک متخصص آشنا به شرایط دریافت آن دارد.
لازم به ذکر است که پیله‌ورها اجازه واردات بسیاری از کالاها را ندارند و محدودیت‌هایی برای واردات اقلام برای آن‌ها اعمال شده است. یکی دیگر از نکات مهم قوانین پیله‌وری این است که افرادی که حداقل 5 سال در مناطق مرزی سکونت داشته و 2 سال قبل از درخواست، سابقه خرید و فروش کالا در داخل کشور را دارند، می‌توانند نسبت به اخذ کارت پیله‌وری اقدام کنند.
کالاهای وارد شده توسط پیله‌وران باید از نظر قانون پذیرفته شده باشند و از یکی از کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، قزاقستان، روسیه و اوکراین وارد شوند. پیله‌وری نام دیگری برای کولبری است و به کارگیری این اسم برای کولبران، برای تسهیل رفت‌وآمد و جلوگیری از تردد آن‌ها در جاده‌های صعب‌العبور است.

چرا مرزنشینیان جزو موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی معاف هستند؟

مرزنشینان برای دریافت مجوز واردات کالا نیاز به کارت مرزنشینی دارند. صدور این کارت، ورود کالای قاچاق را ممنوع کرده و به فقرای جامعه کمک می‌کند. داشتن کارت مرزنشینی یکی از موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی است. این کارت توسط اداره صمت یا همان سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود و مرزنشینان حق ندارند کارت خود را به شخص دیگری بدهند.
زمانی که کالا در مرز دپو می‌شود، مرزنشینان کارت خود را به صورت الکترونیکی ارائه می‌دهند و تعدادی از کالاهای مرزی را خریداری می‌نمایند، سپس در نزدیک‌ترین فروشگاه مرزی می‌فروشند. این کار سود تجاری کمی برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. فقط مرزنشینانی که در یکی از این استان‌ها زندگی می‌کنند از مزیت اخذ کارت مرزنشینی برخوردار می‌شوند.
این استان‌ها شامل سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، فارس، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، بوشهر، خوزستان، کردستان، کرمانشاه هستند.

کارت الکترونیک مرزنشینان

موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی

آیا جانبازان برای فعالیت های تجاری باید کارت بازرگانی داشته باشند؟

آیا جانبازان جزو موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی هستند؟ این سؤالی است که بسیاری آن را می-پرسند. باید بگوییم افرادی که در ۸ سال دفاع مقدس با دشمن جنگیده‌اند، مزایای بسیاری دارند. اما معافیت از دریافت کارت بازرگانی برای واردات و صادرات جزو این مزایا نیست!

ایثارگران و جانبازان از سوی دولت، از پرداخت ۴۴هزار تومان که ابتدا برای کارت بازرگانی اخذ می‌شود معاف هستند. اما برای انجام تجارت و معاملات بازرگانی در خارج از کشور مانند سایر شهروندان نیاز به داشتن کارت بازرگانی دارند.

جمع‌بندی

کارت بازرگانی مجوزی است که از طرف وزارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی یا حقوقی صادر می‌شود و فرد می‌تواند در زمینه واردات و صادرات فعالیت کند. اخذ کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی و حقیقی دارای قوانین و شرایط خاصی است که در مقاله شرایط اخذ کارت بازرگانی به آن اشاره شده است.
همانطور که متوجه شدید موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی شامل شرکت‌های تعاونی، مرزنشینان، ملوانان ایرانی شاغل در کشتی‌ها و شناورهای بین سواحل ایران و سایر کشورها، پیله‌وران و کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور است.
شما می‌توانید علاوه بر موارد فوق برای کسب اطلاعات راجع به هر یک از مقالات ما از جمله ثبت شرکت، ثبت برند و… نیز با ما تماس حاصل فرمایید.