هزینه ثبت برند
امتیاز شما به این مطلب ؟
4.2/5 - (5 امتیاز)

به طور کلی برند و یا نام تجاری در دنیای کسب‌وکار دقیقاً همان نامی است که شما به صورت لاتین و غیرلاتین با آن شروع به فعالیت می‌کنید. شما با پرداخت هزینه اخذ برند، در ذهن مخاطبین خود ماندگار می‌شوید. ثبت برند مزیت‌های فراوانی دارد و باعث می‌شود شما با آن در ذهن مخاطب ماندگار شوید. استفاده از برند به معنای استفاده از انحصار یک امتیاز از یک کالا یا خدمات خاص است. در حقیقت شما با ثبت برند حق سوء استفاده یا کپی را از محصول و کالای خود سلب می‌کنید.

در این راستا بسیاری از شرکت‌ها و کارآفرینان همیشه این سؤال را ذهن دارند که هزینه ثبت برند در سال 1400 چقدر است؟ ما در این مقاله به طور کامل صفر تا صد هزینه‌های ثبت برند را برای شما بیان خواهیم کرد.

هزینه ثبت برند در سال 1401

به طور کلی هزینه‌ ثبت برند به چهار دسته کلی تقسیم‌‌بندی می‌شود که به صورت کامل در ادامه آن‌ها را بیان کردیم. به عبارتی شما برای به ثبت رساندن برند خود باید در چهار مرحله هزینه پرداخت کنید.

تکمیل مدارک و ثبت نام اولیه

هزینه تکمیل و ثبت نام اولیه در سامانه اداره مالکیت معنوی، توسط کارشناسان خبره و مجرب ثبت اریکه مبلغ 400 هزار تومان است. در این مرحله کارشناسان استعلام برند شما با توجه به اسم و شکل برند همچنین طبقاتی که نیاز به ثبت دارد را انجام می دهند و امکان میزان موفقیت ثبت آن را در کوتاه‌ترین زمان به شما اطلاع می‌دهند. در صورت امکان ثبت آن برند کارشناسان از شما مدارک و مجوزهای لازم را تحویل گرفته و به صورت کاملاً اصولی به همراه ارائه توضیحات دقیق درون سامانه بارگذاری می‌کنند .

هزینه ثبت اظهارنامه برند در سامانه

جهت ثبت برند در گام نخست باید ابتدا در سایت اداره مالکیت معنوی عضو شوید و سپس مدارک ثبت برند را در این سایت بارگذاری نمایید. در این مرحله از باید هزینه‌‌ای را پرداخت نمایید. در واقع اولین هزینه در این مرحله از کافرما گرفته خواهد شد. در این قسمت هزینه ثبت برند براساس طبقات و شخص حقیقی و حقوقی کاملاً متفاوت است. به عنوان مثال هزينه اظهار برند در يك طبقه حداقل ٣٠٠هزار تومان است و هرچه ميزان طبقات و ريزكالاهای انتخابي بيشتر شود به همان اندازه واریزي‌هاي دولتي و هزینه ثبت اظهارنامه افزایش می‌یابد.

هزینه اولیه ثبت اظهارنامه در ازای یک طبقه

هزینه‌های مربوط به اظهارنامه‌های حقیقی و حقوقی با توجه به تعداد طبقات و همچنین ریزکالاهای انتخابی شما در آن حوزه متفاوت است. اما معمولاً به طور کلی بین حدود 400 هزار الی 800 هزار تومان است.

  • اگر متقاضی شخص حقیقی باشد در این مرحله باید هزینه ثبت برند، مبلغی بین  400 الی 600 هزار تومان خواهد بود.
  • اگر متقاضی در این مرحله شخص حقوقی باشد باید مبلغی بین  500 الی 700 هزار تومان را پرداخت نماید.

هزینه مربوط در هر طبقه اضافی

  • اگر فرد درخواست‌کننده حقیقی باشد به ازای هر طبقه اضافی باید هزینه‌ای معادل 30.000 تومان پرداخت کند.
  • اگر فرد درخواست‌‌کننده حقوقی باشد به ازای هر طبقه اضافی باید هزینه‌ای معادل با 40.000 تومان را پرداخت کند.
هزینه‌های ثبت برند

هزینه‌ ثبت برند

  هزینه آگهی تقاضای ثبت برند (یا همان روزنامه اول)

پس از اینکه اظهارنامه توسط کارشناس اداره مالکیت بررسی شد و ثبت آن را بلامانع اعلام شد، باید آگهی تقاضای برند را در روزنامه رسمی به چاپ برسانید. هزینه‌ ها در این مرحله به شرح زیر است:

هزینه‌ روزنامه متفاوت است و یک میزان حداقلی و حداکثری دارد. هزینه آگهی تقاضای ثبت برند در این مرحله از 300.000 هزار تومان شروع می‌شود و این مبلغ تا 700.000 تومان نیز می‌رسد. شاید سؤال باشد که چرا این عدد متغیر است؟ هزینه روزنامه اول با توجه به سیاه و سفید بودن یا رنگی بودن لوگو، میزان خطوط و تعداد طبقات و کالاها متفاوت خواهد بود. اما این هزینه به صورت کلی بین 300 هزار تومان تا 700 تومان متغیر است.

هزینه حق‌الثبت برند

هزینه بعدی مربوط به حق‌الثبت برند در سایت است. هنگامی که شما درخواست روزنامه اول را می‌دهید پس از یک ماه از چاپ آگهی علامت تجاری باید هزینه‌ای را به عنوان حق‌الثبت در سایت پرداخت کنید. این هزینه نیز متفاوت خواهد بود چرا که به طبقات و کالاها بستگی دارد و همراه بالا رفتن طبقات مسلماً هزینه ثبت برند بیشتر خواهد شد. همچنین این هزینه برای متقاضی بسته به حقیقی و حقوقی بودن نیز متفاوت است. اما به طور کلی هزینه حق‌الثبت به شرح زیر خواهد بود:

هزینه مربوط به حق‌الثبت در ازای یک طبقه برای اشخاص حقوقی و حقیقی بین 100.000هزار تومان تا 300.000هزار تومان خواهد بود. نکته قابل توجه این است که این هزینه متغیر بوده و با اضافه شدن هر طبقه اضافی مبلغی مازاد بر مبلغ فوق اضافه خواهد شد.

 هزینه آگهی ثبت برند در روزنامه رسمی (آخرین هزینه)

پس از اینکه هزینه حق‌الثبت برند را پرداخت کردید برای اعلام نهایی به عموم باید دومین یا آخرین آگهی را به چاپ برسانید. این هزینه مانند اولین ثبت آگهی مبلغ مشخصی ندارد و یک مبلغ حداقلی که 300.000 هزار تومان است و یک مبلغ حداکثری که 700.000 تومان است را باید پرداخت کنید.

علاوه بر هزینه‌های اصلی بالا که جهت ثبت برند باید حتماً آن‌ها را پرداخت کنید، ممکن است هزینه دیگری را نیز پرداخت کنید.

  • اگر وکیل دادگستری تحویل‌گیرنده گواهی ده ساله برند شما باشد در این مرحله باید یک مبلغ حق‌التمبر وکیل را نیز جهت تشکیل پرونده فیزیکی پرداخت کنید.
  • همچنین اگر شما متقاضی ثبت برند خارجی باشید، باید علاوه بر هزینه‌های بالا معادل ارزی هزینه ثبت برند را براساس نرخ رسمی نیز پرداخت کنید.

تا این جا با هزینه‌ ثبت برند آشنا شدید شاید برای شما سؤال باشد طبقاتی که در بالا ذکر کردیم به چه معنا است و هر طبقه چه چیزی را شامل می‌شود ؟ چرا طبقات بر هزینه ثبت برند تاثیرگذار هستند؟

طبقات ثبت برند

هنگامی که قصد دارید برند خود را به ثبت کنید، در مسائل آن احتمالاً با این سؤال روبرو می‌شوید که برند خود را در چه طبقه‌ی خاصی قصد دارید ثبت کنید؟ برند پیشنهادی شما باید در یک طبقه منحصربه‌فرد و خاص به ثبت برسد. اما منظور از این طبقه و طبقه‌بندی در ثبت برند چیست؟ این طبقات با اضافه شدن بر روی هزینه ثبت برند تاثیرگذار خواهند بود.

به طور کلی منظور از طبقه‌بندی در ثبت برند این است که محصولات و یا کالای قابل ارائه شما و یا خدمت‌تان در چه طبقه خاصی قرار دارد؟ این طبقات نشان می‌دهند که برند شما قابلیت ثبت در کدام طبقه‌بندی را دارد؟

در کل ما می‌‌توانیم برند و علامت تجاری خود را در 45 طبقه مختلف به ثبت برسانیم، که در ادامه این طبقات را برای شما لیست کرده‌ایم.

طبقات ثبت برند

طبقات ۱ تا ۷ ثبت برند

 

طبقات مختلف برند

طبقات ۸ تا ۱۷

  • در ادامه بهتر است طبقات دیگر و زیزشاخه‌های ان را بشناسید تا هنگام ثبت علامت تجاری و پرداخت هزینه ثبت برند نسبت به این موارد آگاه باشید:
  • طبقه 18: چرم و چرم مصنوعی و کالاهای ساخته شده از این مواد که در طبقات ذکر نشده اند، پوست حیوانات، چمدان‌ها و کیف و کیسه‌های مسافرتی، چترها، چترهای آفتاب‌گیر و عصاهای مخصوص راه رفتن، شلاق‌ها، زین و یراق و زین برگ و سراجی.
  • طبقه 19: مصالح ساختمانی (غیرفلزی)، لوله‌های غیرفلزی سخت و غیرقابل انعطاف برای استفاده در ساختمان، آسفالت، انواع قیر، ساختمان‌های قابل انتقال غیرفلزی، بناهای یادبود غیرفلزی.
  • طبقه 20 : مبلمان، آینه‌ها و قاب‌های عکس، کالاهای ساخته شده (که در طبقات دیگر ذکر نشده‌اند) از چوب، چوب پنبه، نی، بامبو، حصیر، شاخ، استخوان، عاج، استخوان آرواره نهنگ، صدف، کهربا، پوسته داخلی مرواریدساز صدف مروارید، پیپ‌ها و چپق‌های کف دریایی و جایگزین‌های این مواد یا ساخته شده از پلاستیک.
  • طبقه 21: ظروف خانگی یا وسایل آشپزخانه و ظروف، شانه و اسفنج‌ها، برس‌ها (غیر از قلم موها)، مواد مخصوص ساخت برس، وسایل برای نظافت و تمیزکاری، سیم ظرفشوئی، شیشه هایی که بر روی آن‌ها کار نشده یا نیمه ساخته‌اند (به استثنای شیشه‌های مورد استفاده در ساختمان)، شیشه آلات، اشیاء ساخته شده از چینی و سفال که در طبقات دیگر ذکر نشده‌اند.
  • طبقه 22: طناب‌ها، ریسمان، تورها، چادرها، سایبان‌ها، برزنت ها (تارپولین)، بادبان‌ها، ساک‌ها، گونی‌ها و کیسه‌ها (که در طبقات دیگر ذکر نشده‌اند): مواد لائی و آکندنی (به استثنای لاستیکی یا پلاستیکی)، مواد فیبری خام برای نساجی.
  • طبقه 23: انواع نخ و رشته برای مصرف نساجی.
  • طبقه 24: مصنوعات نساجی و پارچه‌ای که در طبقات دیگر ذکر نشده‌اند، روتختی‌ها، رومیزی‌ها.
  • طبقه 25: پوشاک، پاپوش (کفش)، پوشش سر.
  • طبقه 26: انواع پارچه توری و گلدوزی، روبان‌ها و قیطان‌ها، دکمه‌ها، قلاب‌ها، قزن قفلی‌ها، سوزن‌ها و سوزن ته‌گردها و سوزن خیاطی، گل‌های مصنوعی.
  • طبقه 27: فرش‌ها، قالیچه‌ها، پادری‌ها و مواد مخصوص پادری‌ها، حصیرها، لینولئوم و مواد دیگر برای پوشش کف‌های موجود. قالیچه‌ها و شیشه‌های تابلوئی (غیرپارچه‌ای)
  • طبقه 28: انواع بازی‌ها و اسباب‌بازی‌ها، وسایل ورزشی و ژیمناستیک که در سایر طبقات طبقه‌بندی نشده اند، تزئینات برای درخت‌های کریسمس.
  • طبقه 29: گوشت، گوشت ماهی، گوشت ماکیان و شکار، عصاره گوشت، میوه‌ها و سبزیجات پخته شده، خنک شده، منجمد شده و به صورت کنسرو، انواع ژله، مربا، کمپوت‌ها، تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی، روغن خوراکی و چربی‌های خوراکی.
  • طبقه 30: قهوه، چای، کاکائو، قهوه مصنوعی، برنج، پیوکا و ساکوز (نشاسته، نیوک و نشاسته ساگو)، آرد و فرآورده‌های ساخته شده از غلات، نان، نان شیرینی، شیرینی ها، یخ‌های خوراکی، عسل، ملاس، شکر، مخمر، پودر شیرینی‌پزی، نمک، خردل، ادویه، سرکه، انواع سس (چاشنی ها)، یخ و بستنی.
  • طبقه 31: غلات، محصولات کشاورزی، باغ‌داری و جنگلی که در طبقات دیگر طبقه بندی نشده‌ا‌ند، حیوانات زنده، میوه و سبزیجات تازه، بذرها، گیاهان طبیعی و گل‌ها، مواد غذائی مختص حیوانات، مالت (جوانه جو).

تاکنون با ۳۱ طبقه از طبقات برند آشنا شدید و تا حد زیادی نسبت به مواردی که برای شما کاربرد دارد آگاه شدید. در ادامه مطلب از هزینه ثبت برند در تصویر زیر طبقات ۳۲ تا ۴۵ را به شما معرفی کردیم. با دانستن این طبقات، با دید بازتری نسبت به ثبت علامت تجاری خود اقدام می‌کنید.

طبقات ۳۲ تا ۴۵ ثبت برند

طبقات ۳۲ تا ۴۵ ثبت برند

 

هزینه‌ تمدید برند

پس از یک دوره ده ساله شما باید مجدداً برند خود را تمدید نمایید.  هزینه ثبت برند مجدداً پس از ده سال با توجه به تورم به وجود آمده و همچنین نوع شخص حقیقی یا حقوقی متفاوت خواهد بود. در صورتی که پس از مدت ده سال فرد در تمدید تأخیر کند، میزان هزینه جریمه به آن اضافه خواهد شد.

جمع‌بندی هزینه ثبت برند

هزینه‌‌ها یک عدد مشخص و واحد نخواهد بود به همین دلیل بسته به نوع شخص حقیقی و حقوقی و همچنین طبقات و کالا متغیر خواهد بود. از این رو برای به دست آوردن مبلغ دقیق هزینه ثبت برند خود می‌‌توانید با مشاورین ثبت اریکه در تماس باشید.

سوالات متداول

01 هزینه ثبت برند 10 ساله چه مقدار می باشد ؟
برند به صورت کلی 10 ساله ثبت می شود . هزینه های مربوط به ثبت برند با توجه به نوع برند و تعداد طبقات و تعداد خطوط روزنامه متفاوت می باشد .
02 هزینه ثبت برند شامل چه مواردی می‌شود؟
تعرفه ثبت برند شامل نوع برند ، اظهارنامه حق الثبت ، دو نوبت آگهی روزنامه رسمی ، تعداد طبقات برند شما می باشد .
03 بهترین راه حل برای اطلاع دقیق از هزینه ثبت برند چیست ؟
برای اینکار کافیست با مجموعه اریکه ایرانیان تماس گرفته و برند مورد نظر خود بهمراه نوع فعالیت خود را برای ما ارسال کنید تا با بررسی کامل کارشناسان هزینه ثبت برند شما را اعلام کنیم . تلفن تماس : 021-22659459