✅ بهترین راهنما پیگیری پرونده مالیات بر ارزش افزوده
امتیاز شما به این مطلب ؟

ما در این مقاله به شما توضیحات لازم را در ارتباط با پیگیری پرونده مالیاتی از جمله پیگیری پرونده مالیات بر ارزش افزوده می‌دهیم. اشخاص حقیقی یا حقوقی پس از ثبت شرکت باید در سازمان امور مالیاتی پرونده تشکیل دهند. همچنین طبق ماده 18 قانون مالیات بر ارزش افزوده این اشخاص موظف هستند تا طبق فرمت ارائه شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور، اطلاعات درخواستی را ارسال کنند.
بر اساس مالیات بر ارزش افزوده هر شرکتی که تولیدکننده کالا یا ارائه‌دهنده خدمات است، باید مالیات و عوارضی را به دولت پرداخت کند. همچنین جهت پیگیری پرونده مالیات بر ارزش افزوده می‌توانند از طریق سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده اقدامات لازم را انجام دهند. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر درباره پرونده مالیات بر ارزش افزوده آشنا شوید.

روش پیگیری پرونده‌ مالیات بر ارزش افزوده

برای پیگیری پرونده مالیات بر ارزش افزوده، مؤدیان باید مواردی از جمله صورتحساب فروش یا خرید مورد تأیید سازمان امور مالیاتی را با توجه به فرمت موردنظر، گواهی ارزش افزوده، مالیات ارزش افزوده، ارسال گزارش ارزش افزوده هر سه ماه یک بار در اظهارنامه به سازمان مربوطه ارائه دهند. اگر نیاز به رسیدگی باشد، باید ارزش‌افزوده‌هایی که گرفتند یا دادند را با اسناد و مدارک ارائه دهند.
در این صورت اگر مدارک کافی و معتبر بود اعتبارات آن‌ها قبول شده و اگر کافی نبود اعتبار آن‌ها رد می‌شود. در نتیجه ارزش افزوده‌ای که به عنوان اعتبار در نظر گرفتند باید مجدد پرداخت کنند و با جزئیات بیشتری پرونده‌های مربوطه بررسی شود.

استعلام و پیگیری بدهی مالیات بر ارزش افزوده

اشخاص حقیقی و حقوقی که مشمول پرداخت مالیات به کشور هستند، برای پیگیری و پرداخت بدهی مالیاتی خود باید از آن مطلع بوده و در سریع‌ترین زمان ممکن آن را پرداخت نمایند تا دچار جرایم مالیاتی نشوند. در صورتی که مؤدیان، بدهی خود را پرداخت نکنند، علاوه بر پرداخت آن باید جریمه لحاظ شده را نیز بپردازند.
بنابراین تمامی مؤدیان باید از وضعیت بدهی مالیاتی خود اطلاع داشته باشند و در سریع‌ترین زمان ممکن آن را پرداخت کنند. مؤدیان با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی evat.ir می‌توانند اقدامات لازم را برای پیگیری پرونده مالیات بر ارزش افزوده خود انجام دهند.

پیگیری بدهی مالیات بر ارزش افزوده

سامانه مالیات بر ارزش افزوده

همانطور که گفته شد برای پیگیری پرونده‌ مالیات بر ارزش افزوده، مؤدیان باید از سایت سامانه ارزش افزوده به نشانی evat.ir اقدام کنند. برای ورود به این سامانه بهتر است از مرورگرهای کروم یا فایرفاکس استفاده شود. مؤدیان می‌توانند از طریق بخش ورود با تکمیل فیلدهای نام کاربری و کلمه عبور، وارد پنل کاربری خود شده و اطلاعات خود را مشاهده کنند.

مزایای پیگیری از سامانه ارزش افزوده

سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی evat.ir برای ارائه خدمات به افرادی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند، راه‌اندازی شده است. امکانات ارائه شده در این سامانه جهت سهولت در پیگیری پرونده‌ مالیات بر ارزش افزوده و سازمان امور مالیاتی کشور است.
امکاناتی مانند تسلیم اظهارنامه مالیاتی، اصلاح اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت قبوض مالیاتی و ارائه چک‌های تضمینی برای پرداخت بدهی مالیاتی از جمله مواردی هستند که در این سامانه ارائه شده‌اند. در ادامه به بررسی مزایای پیگیری پرونده مالیات بر ارزش افزوده از سامانه ارزش افزوده می‌پردازیم.

مزایای پیگیری پرونده مالیاتی ارزش افزوده

تسلیم اظهارنامه مالیاتی

ثبت چندین اظهارنامه توسط مؤدیان در این سامانه امکان‌پذیر است. از این رو دیگر نیازی نیست مؤدیان برای ثبت اظهارنامه‌های خود به صورت حضوری اقدام کنند.

ارائه چک‌های تضمینی برای پرداخت بدهی مالیاتی

در صورت وجود بدهی مالیاتی مؤدیان می‌توانند چک‌های تضمینی خود را مطابق قوانین مرتبط در سامانه مالیات بر ارزش افزوده اقدام به ثبت نمایند.

دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت قبوض مالیاتی

در ادامه مطلب از پیگیری پرونده مالیات بر ارزش افزوده  قبض‌های مالیاتی می‌پردازیم. بمؤدیان می‌توانند بدون مراجعه حضوری از طریق سامانه مالیات بر ارزش افزوده به این قبض‌ها دسترسی داشته باشند. همچنین می‌توانند تمامی قبوض صادر شده‌ای که دارای شناسه قبض و شناسه پرداخت بوده را به صورت اینترنتی پرداخت کنند.

اصلاح اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

در برخی مواقع نیز ممکن است اشتباهاتی در ارسال اظهارنامه صورت گیرد و مؤدیان برای اصلاح آن‌ها در پرونده خود باید وارد سامانه شده و در پنل کاربری خود اقدامات لازم را انجام دهند. پس از ورود به پنل کاربری، در بخش اصلاح اطلاعات اظهارنامه می‌توان تغییرات لازم را لحاظ کرد.
مؤدیان باید بر روی گزینه اصلاح اظهارنامه عادی کلیک کرده تا اطلاعات اظهارنامه‌ای که قرار است اصلاح شود را مشاهده کنند. در نهایت با ورود به صفحه مربوطه، مؤدیان فقط یک بار فرصت دارند تا اصلاحات را انجام دهند.

اصلاح اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

جمع‌بندی

اشخاص حقیقی و حقوقی با توجه به ثبت شرکت یا برند خود باید نسبت به ثبت نام در سازمان امور مالیاتی اقدام نمایند. این اشخاص با توجه به کالا یا خدماتی که ارائه می‌دهند در بازه‌های زمانی مختلف باید مالیاتی را به دولت پرداخت کنند. پیگیری پرونده مالیات بر ارزش افزوده از طریق سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی evat.ir انجام می‌شود.
تسلیم اظهارنامه مالیاتی، دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت قبوض مالیاتی و ارائه چک‌های تضمینی برای پرداخت بدهی مالیاتی از مواردی هستند که در این سامانه قابل پیگیری و انجام هستند.

شما می‌توانید سؤالات خود را در زمینه پیگیری پرونده مالیات بر ارزش افزوده، دریافت گواهی ارزش افزوده و… با ما در میان بگذارید. مشاوران اریکه به بهترین نحو ممکن و در سریع‌ترین زمان شما را راهنمایی می‌کنند.

 

 

سوالات متداول

01 برای پیگیری پرونده مالیات بر ارزش افزوده از طریق چه سامانه‌ای باید پیگیری کنیم؟
EVAT.IR سامانه مالیات بر ارزش افزوده.
02 آیا مؤدیان برای ثبت اظهارنامه خود باید به صورت حضوری اقدام کنند؟
ثبت چندین اظهارنامه توسط مؤدیان در این سامانه امکان‌پذیر است. از این رو دیگر نیازی نیست مؤدیان برای ثبت اظهارنامه‌های خود به صورت حضوری اقدام کنند.