ماده ۳۰ تا ۴۱ قوانین ثبت علامت تجاری که باید بدانید⚠️
امتیاز شما به این مطلب ؟

برای آن که بتوانید ثبت برند را به خوبی انجام دهید بهتر است قوانین ثبت علامت تجاری را بدانید. علامت تجاری نشان قابل دیدن محصول و خدمات کسب‌وکاری است که آن‌ها را از خدمات یا محصولات سایرین متمایز می‌کند. در تعریف ساده علامت تجاری یا برند به هر نوعی از اصطلاح، علامت، عدد، طرح و ترکیبی گفته می‌شود که صاحبان کالا یا خدمات با ثبت آن برای محصولات و خدمات خود می‌توانند از سوءاستفاده و کلاه‌برداری جلوگیری کنند.
در ادامه همراه ما باشید تا با قوانین ثبت علائم تجاری بیشتر آشنا شوید.

درخواست ثبت علامت تجاری

هر شخص حقیقی یا حقوقی برای ثبت برند تجاری خود ابتدا باید از طریق سامانه ثبت اسناد و املاک کشور اظهارنامه‌ای را مبنی بر ثبت علامت تجاری تکمیل کند. در این صورت حق مالکیت معنوی و کپی رایت این نام را برای خود محفوظ نگه می‌دارد. اگر این نام تکراری نبوده و به تأیید کارشناسان برسد از نظر سازمان اسناد و املاک قابل ثبت است.
در آخرین مرحله علامت تجاری باید در دو نوبت به فاصله 30 روز در روزنامه رسمی آگهی شود. اگر شکایتی به عنوان سوءاستفاده یا تکراری بودن آن صادر نشد، پس از روزنامه دوم گواهی ده سال برای صاحب کالا صادر خواهد شد. این نکته را باید در نظر داشت در صورت ثبت نکردن برند و علامت تجاری، هر لحظه ممکن است رقبا با ساخت برندی جایگاه به دست آمده را از دست کسب‌وکار خارج کنند.

بنابراین همانگونه که متوجه شدید آگاهی از قوانین ثبت علامت تجاری و اطلاعات مرتبط با آن کمک بزرگی به شما می‌کند تا امورتان بهتر پیش رود.

سامانه ثبت علامت تجاری

سامانه ثبت اسناد و املاک

قوانین ثبت علامت تجاری

ماده‌های بسیاری برای ثبت علامت تجاری تعریف شده‌اند که باید توسط متقاضیان ثبت علامت تجاری به صورت کامل بررسی شود. در ادامه به توضیح چند ماده مهم برای ثبت علامت می‌پردازیم.

ماده 30 تا 32 قوانین علامت تجاری

ماده 30 تا 32 قوانین ثبت علامت تجاری شامل موارد زیر است:

  • 30. علامت به نشان قابل رؤیتی گفته می‌شود (الف) که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را از هم متمایز کند و (ب) با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود. این علامت باید بتواند مبدأ و هرگونه ویژگی دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظر مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می‌کنند، متمایز کند. (ج) همچنین نام تجاری یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص‌کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.
  • 31. فردی می‌تواند از علامت تجاری استفاده انحصاری داشته باشد که آن را طبق مقررات این قانون ثبت کرده است.
  • 32. اگر علامت تجاری شامل هر یک از موارد زیر باشد قابل ثبت نخواهد بود.
  1. نتواند کالاها یا خدمات کسب و کار را از کالاها و خدمات دیگر کسب و کارها متمایز سازد.
  2. خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی باشد.
  3. گمراه‌کننده مبدأ جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آن‌ها در مراکز تجاری یا عمومی باشد.
  4. از حروف یا مخفف کلمات کنار یکدیگر استفاده کند.
  5. شباهت به پرچم یا سایر نشان‌های دیگر باشد.
  6. در صورت تشابه به علامت تجاری در کنوانسیون بین‌المللی مگر آنکه توسط مقام صلاحیت‌دار استفاده از آن صادر شود و عین علامتی باشد که از قبل ثبت شده که موجب گمراهی و فریب می‌شود، قابل ثبت نخواهد بود.
قوانین علامت تجاری

قوانین علامت تجاری

ماده 33 تا 36 قوانین ثبت علامت تجاری

  • 33. برای ثبت علامت، متقاضی باید اظهارنامه ثبت به همراه نمونه علامت، فهرست کالاها و خدماتی که برای آن‌ها علامت درخواست کرده را به اداره مالکیت معنوی ارائه دهد. این کار براساس طبقه‌بندی قابل اجرا یا طبقه‌بندی بین‌المللی باشد و هزینه‌های مربوطه را پرداخت کند.
  • 34. اگر اظهارنامه مربوطه دارای ادعای حق تقدم به شرح مذکور در کنوانسیون پاریس جهت حمایت از مالکیت صنعتی باشد که توسط متقاضی یا وکیل وی در هر کشوری که عضو کنوانسیون هستند ارائه شده، طبق مفاد ماه (9) این قانون در نظر گرفته می‌شود.
  • 35. یکی دیگر از قوانین ثبت علامت تجاری این است که متقاضی تا زمانی می‌تواند علامت تجاری خود را به ثبت برساند، که اظهارنامه او ثبت نشده باشد.
  • 36. اجازه انتشار آگهی مربوطه توسط اداره مالکیت صنعتی زمانی صادر می‌گردد که علامت را با توجه به رعایت شرایط و مقررات مندرج در این قانون قابل ثبت بداند.

ماده 37 تا 39 قوانین ثبت علامت تجاری

  • 37. طبق ماده 37 هر ذی‌نفع حداکثر تا 30 روز پس از تاریخ انتشار آگهی می‌تواند اعتراض خود را مبتنی بر عدم رعایت بند الف ماده 30 و ماده 32 به اداره مالکیت صنعتی ارائه کند. در این صورت اداره مالکیت صنعتی با ابلاغ رونوشت اعتراض نامه به متقاضی، 20 روز به او مهلت داده تا نظر خود را ارائه دهد.متقاضي در صورت تأكيد بر تقاضاي خود يادداشت متقابلي را به همراه استدلال مربوط به اداره مذكور ارسال می‌کند، درغير اين‌ صورت اظهارنامه وی مسترد شده تلقي خواهد شد. در صورت ارسال یادداشت توسط متقاضی، اداره مالکیت صنعتی رونوشت آن را در اختیار معترض قرار داده و با در نظر گرفتن نظرات طرفیت اقدام به رد یا ثبت علامت می‌کند.
  • 38. متقاضی پس از انتشار آگهی تا زمان ثبت علامت از امتیازات و حقوقی برخوردار است که در صورت ثبت از آن برخوردار خواهد شد. در صورتی که پس از انتشار آگهی اظهارنامه دعوایی مطرح شده و ادعای خوانده ثابت شود، به دفاع خوانده رسیدگی و در مورد ثبت یا رد علامت تجاری تصمیم‌گیری خواهد شد.
  • 39. در صورتی که اداره مالکیت صنعتی تشخیص دهد که شرایط درج شده در این قانون رعایت شده، اقدام به ثبت علامت کرده و آگهی مربوط به ثبت آن را منتشر می‌کند. در نهایت نیز گواهینامه ثبت را به نام متقاضی صادر می‌نماید.
قوانین علائم تجاری

قوانین علائم تجاری

ماده 40 قوانین ثبت علامت تجاری

  •  (الف) استفاده از هر علامت ثبتی در کشور توسط هر شخص غیر از مالک آن خلاف قانون است مگر آنکه مالک رضایت دهد.
  •  (ب) مالک علامت تجاری می‌تواند علیه هر شخصی که بدون رضایت او از علامت استفاده کرده باشد در دادگاه اقامه دعوی کند. اين حقوق شامل موارد استفاده از علامتي مي‌شود كه شبيه علامت ثبت شده بوده و استفاده از آن براي كالا يا خدمات مشابه‌، موجب گمراهي و فریب عموم خواهد شد.
  • (ج) حقوق ناشي از ثبت علامت‌، امور مربوط به كالاها و خدماتي را كه توسط مالك علامت يا با توافق او به كشور وارد و در بازار ايران ارائه می‌شود، شامل نمی‌گردد.
  • (د) مدت اعتبار ثبت علامت 10 سال از تاریخ انتشار اظهارنامه است. متقاضی می‌تواند با پرداخت هزینه این دوره را تمدید کند. در صورت عدم تمدید دوره 6 ماهه‌ای برای وی شروع می‌شود که می‌تواند با پرداخت جریمه علامت تجاری خود را تمدید کند.

ماده 41 قوانین ثبت علامت تجاری

ماده ۴۱ نیز جزو قوانین ثبت علامت تجاری است. طبق ماده 41 قانون ثبت علامت، هر ذی‌نفع با ثابت کردن عدم رعایت مفاد بند (الف) مواد 30 و 32 قادر است از دادگاه، ابطال ثبت علامت را درخواست کند. ابطال ثبت يك علامت از تاريخ ثبت آن مؤثر بوده و آگهي مرتبط به آن نيز در اولين فرصت ممكن منتشر خواهد شد.

جمع‌بندی

متقاضیان می‌توانند برای اطلاع از دیگر قوانین ثبت علامت تجاری با کارشناسان مربوطه تماس حاصل کنند. ثبت درست علامت تجاری با توجه به قوانین آن موجب تمایز محصولات یا خدمات، تشخیص راحت مشتری از دیگر محصولات، ابزار بازاریابی، دارایی ارزشمند کسب‌وکار و… محسوب می‌شود.

برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با ثبت برند بدون جواز کسب و مدت زمان ثبت برند به صفحات لینک شده مراجعه کنید.

 

 

سوالات متداول

01 مدت اعتبار ثبت برند طق قوانین ثبت علامت تجاری چقدر است؟
۱۰ سال از تاریخ انتشار اظهارنامه
02 آیا امکان استفاده از علامت ثبتی در کشور توسط هر شخص غیر از مالک آن امکان‌پذیر است؟
خیر. استفاده از هر علامت ثبتی در کشور توسط هر شخص غیر از مالک آن خلاف قانون است مگر آنکه مالک رضایت دهد.