برای ثبت شرکت مختلط سهامی چه نکاتی را لازم است بدانید؟
امتیاز شما به این مطلب ؟
5/5 - (9 امتیاز)

ثبت شرکت مختلط سهامی بین چند شریک سهامی و یک یا چند شریک ضامن تحت عنوان یک نام مشخص تشکیل می‌شود. اگر به دنبال استفاده از مزایای دو شرکت سهامی و تضامنی هستید می‌توانید با ثبت شرکت  از امتیازات هر دو مدل شرکت بهره‌مند گردید. در این مقاله برای انجام مراحل ثبت شرکت سهامی اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم.

در ثبت شرکت مختلط سهامی مسئولیت شرکا به چه میزان است؟

در ثبت شرکت مختلط سهامی یکی از موارد مهم مسئولیت شرکا است. ابتدا بهتر است تعریف این شرکت را مرور کنیم. بر اساس ماده ۱۶۲ قانون تجارت، شرکت مختلط سهامی شرکتی است که بین یکی از شرکا و یک یا چند شریک ضامن با نام معین و ویژه‌ای تشکیل می‌شود. شرکای سهامی افرادی هستند که سرمایه آن‌ها به شکل سهام یا قسمتی از سهام‌القیمه بوده و مسئولیت آن‌ها به اندازه سرمایه‌ای است که در شرکت دارا هستند.

شریک ضامن شخصی است که سرمایه او به شکل سهام نیست و مسئول تمامی قرض‌هایی است که علاوه بر دارایی شرکت پیدا می‌شوند. بر اساس ماده 163 قانون تجارت در نام شرکت باید عبارت “شرکت مختلط” و حداقل نام یکی از شرکای ضامن ذکر شود. این شرکت نیز مانند سایر شرکت‌های تجاری دارای شخصیت حقوقی است. طبق ماده 162 قانون تجارت «شرکت مختلط سهامی شرکتی است که بین تعدادی از شرکای سهامی و یک یا چند شریک ضامن به نام خاص تشکیل می‌شود».

چنین شرکتی در واقع ترکیبی از شرکت سهامی و شرکت تضامنی است که تعدادی از شرکای ضامن و دیگر شرکا در آن سهم دارند (در مقاله جداگانه‌ای راجع به ثبت شرکت تضامنی توضیح داده شده است). در قانون تجارت شرکت‌های تجاری که حیطه فعالیت آن‌ها تجارت و بازرگانی است به 7 نوع تقسیم می‌شوند. یکی از انواع شرکت‌های تجاری، شرکت‌های مختلط سهامی هستند. در ادامه به نکات و موارد مورد نیاز برای ثبت شرکت مختلط سهامی بیشتر می‌پردازیم.

 ثبت شرکت مختلط سهامی، به زبان ساده

اگر بخواهیم ثبت شرکت مختلط سهامی را به زبان ساده بیان کنیم به شرکت‌هایی که بیش از 2 شریک دارند و می‌توانند حامی یا شریک با مسئولیت محدود یا سهامی باشند، گفته می‌شود. در این نوع شرکت‌ها هر فرد بسته به فرد دیگر مسئولیت‌های متفاوتی دارد. ثبت شرکت مختلط خود به دو نوع تقسیم می‌شوند: 1. شرکت‌ مختلط سهامی 2. ثبت شرکت‌ مختلط غیر سهامی. درواقع از اجتماع و شریک شدن شرکا در شرکت‌های تضامنی و سهامی تشکیل شده‌اند که برخی ضامن و برخی دیگر سهامدار هستند.

در ثبت شرکت مختلط سهامی، شرکای سهامی و ضامن چه کسانی هستند؟

در ثبت شرکت مختلط سهامی، شرکای سهامی کسانی هستند که سرمایه آن‌ها به سهام تقسیم گشته و هر سهم دارای ارزش یکسان باشد. میزان مسئولیت هر فرد سهامدار، با سرمایه او در شرکت برابر است. شرکای ضامن کسانی هستند که سرمایه آن‌ها به صورت سهام نیست و مطابق قوانین شرکت تضامنی، مسئول قروض و بدهی‌های شرکت هستند. این افراد مسئول پرداخت بدهی مازاد هستند. وقتی چندین شریک امن وجود داشته باشد، آن‌ها باید بر اساس قوانین و مقررات اقدام نموده و فعالیت نمایند.

اولین چیزی که در این شرکت‌ها باید به آن توجه ویژه شود، این است که در نام شرکت نام یکی از شرکا باشد و یا تصمیم‌ گیری در مورد نام، توسط شرکا صورت گیرد.

ثبت شرکت مختلط سهامی

مدیریت شرکت مختلط سهامی چگونه است؟

برای ثبت شرکت مختلط سهامی خاص، شریک یا شرکای کفیل یا ضامن نیاز است. در هر شرکت مختلط سهامی، هیئت مرکب از حداقل سه شریک تشکیل می‌شود و این هیئت بلافاصله پس از تشکیل نهایی شرکت و قبل از هر اقدامی در امور شرکت توسط مجمع عمومی شرکا تعیین می‌شود. با توجه به شرایط مقرر در اساسنامه شرکت تمدید می‌شود و در هرحال اولین هیئت نظار برای مدت یک سال انتخاب می‌شود.

اعضای هیئت نظار در قبال اقدامات اداری و نتایج به دست آمده از آن‌ها هیچ مسئولیتی ندارند، بلکه هر یک از آن‌ها بر اساس قوانین متعارف کشور مسئول اعمال و تقصیر خود در انجام مأموریت هستند.

مدیریت شرکت مختلط سهامی

در ثبت شرکت مختلط سهامی هیئت نظاره چه وظایفی دارند؟

در ثبت شرکت مختلط سهامی، اعضای هیأت نظاره همه ساله دفاتر، صندوق و کلیه اسناد و مدارک شرکت را بررسی و به مجمع عمومی گزارش می‌دهند. هروقت در تنظیم صورت دارایی بی‌ ترتیبی و خطایی ملاحظه کنند، در گزارش مذکور ذکر می‌کنند. همچنین اگر با پیشنهاد مدیر شرکت در تقسیم منافع، مخالفتی داشته باشند دلایل خود را باید بیان نمایند.

هیئت نظار می‌تواند بر اساس ‌بند (ب) ماده 181 قانون تجارت شرکا را برای دعوت مجمع عمومی و با موافقت مجمع مذکور بر اساس تصمیم مجمع عمومی دعوت کند. در صورتی که این حق در اساسنامه مجمع مذکور تصریح شده باشد. طبق مواد 164 تا 170 قانون تجارت، هر یک از سهامداران می‌تواند پانزده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی، صورت بیلان (ترازنامه)، صورت دارایی و گزارش هیئت نظار را به خود یا نماینده خود (در مرکز اصلی شرکت) اعلام کند.

ثبت شرکت مختلط سهامی چه شرایطی دارد؟

  1.  اساسنامه یا شراکت‌نامه‌ای حاوی امور اساسی شرکت تنظیم شود.
  2. پرداخت یک‌سوم سرمایه نقدی و تعهد دوسوم دیگر اعلام شود.
  3. سهم غیرنقدی شرکت ارزیابی و تحویل شرکت شود.
  4. در ترتیب سهام یا قطعات، قیمت حداقل با توجه به سرمایه شرکت تعیین شود. یعنی اگر سرمایه کمتر یا مساوی دویست هزار ریال بود حداقل پنجاه ریال و اگر بیشتر از این مقدار بود صد ریال.
  5. قبض سرمایه آن‌گونه که هست و اعلام آن با سرمایه در تحویل شرکت، تنظیم گردد.
  6. نام و مشخصات شرکای سهامی به میزان سهام آن‌ها و شرکا یا شرکای ضامن به میزان سهم‌الشرکه تعیین شود.

برای ثبت شرکت خود می‌توانید از طریق سایت اداره ثبت شرکت‌ها اقدام کنید.

شرایط ثبت شرکت مختلط سهامی

ثبت شرکت مختلط سهامی چه الزاماتی دارد؟

  1. نام خاصی باید داشته باشد.
  2. عبارت «شرکت مختلط» باید در نام آن قید شود. ذکر کلمه سهامی برای جلوگیری از تشابه اسمی و پیدایش معنی و تمایز آن از شرکت غیر سهامی الزامی است.
  3. حداقل نام یکی از شرکای ضامن در نام شرکت باید ذکر شود و در صورتی که نام دو یا چند نفر ذکر شود، اشکالی ندارد و بلامانع است.
  4. شرکت باید دو نوع شریک داشته باشد که عبارتند از: شرکای ضامن که ممکن است فقط یک نفر باشد و شرکای عادی یا سهامی و بنا به مسئولیت آن‌ها غیر ضامن باشد.

برای ثبت شرکت مختلط سهامی چه مدارکی نیاز است؟

برای ثبت شرکت مختلط سهامی باید مدارکی ارائه شود تا پس از بررسی و تأیید آن‌ها شرکت شما ثبت گردد و امکان تأسیس آن برای شما فراهم شود. از جمله مدارک لازمه بدین شرح است:

  •   باید یک کپی مصدق شرکت‌نامه ارائه شود.
  •  باید رونوشت اساسنامه مصدق ارائه گردد.
  •  نام مدیر یا مدیران شرکت باید ذکر شود.
  • تبصره‌ای با امضای مدیر شرکت مبنی بر تعهد به پرداخت کلیه سرمایه و پرداخت واقعی حداقل یک‌سوم آن سرمایه باید نوشته شود.
    مصدق تصمیمات مجمع عمومی را در موارد مذکور در اصول 40 و 41 و 44 ثبت می‌کند.
  • تبصره‌ای با امضای مدیر شرکت مبنی بر پرداخت کلیه سرمایه نقدی شرکای ضامن و تسلیم کلیه سرمایه غیرنقدی با تعیین قیمت سهام غیرنقدی باید ارائه شود.
    هر شرکت سهامی دارای یک مجمع عمومی است که متشکل از کلیه سهامداران شرکت است و طبق قوانین مجمع عمومی عادی شرکت‌های سهامی تشکیل می‌شود. در واقع هر شرکت سهامی مانند شرکت سهامی عام دارای سه نوع مجامع عمومی است که عبارتند از:
  1.   مجمع عمومی مؤسس
  2.  مجمع عمومی عادی
  3.  مجمع عمومی فوق‌‌العاده

هر چند شرکت سهامی دارای مجمع عمومی است، اما این مجمع حق انتخاب مدیران شرکت را نخواهد داشت. بلکه «مدیریت شرکت اختصاص به شریک یا شرکای ضامن دارد» به این دلیل که شرکای ضامن که مسئولیت اضافی نسبت به سرمایه دارند، در عمل از نظر مسئولیت ضمانت، دقت بیشتری خواهند داشت.

پس از ثبت شرکت مختلط سهامی، انحلال آن چگونه صورت می‌گیرد؟

به موجب ماده ۱۸۱  شرکت مختلط سهامی در موارد زیر منحل می‌شود:

  1.    انجام مأموریت شرکت یا غیرممکن ساختن مأموریت آن
  2.  انقضای مدت مأموریت شرکت طبق اساسنامه
  3.  ورشکستگی شرکت
  4.  تصویب مجمع عمومی با اکثریت آراء مشروط به تصویب اساسنامه
  5.  تصمیم مجمع عمومی و رضایت شرکای ضامن
  6.   در صورت فوت یا عدم حضور یکی از شرکای ضامن طبق مقررات اساسنامه
  7.  در صورتی که تصمیم مجمع عمومی با رضایت شرکا نباشد و در اساسنامه پیش‌بینی نشده باشد، صدور قرار دادگاه در صورت وجود دلایل موجه
  8.  تقاضای انحلال یکی از شرکا از دادگاه و ارائه دلیل موجه و صدور حکم دادگاه.

انحلال شرکت مختلط سهامی

نقش بازرسان در شرکت مختلط سهامی

در شرکت‌های مختلط سهامی، حق انتخاب بازرسان با شرکای سهامی است. از همان ابتدای ثبت شرکت مختلط سهامی تا زمان انحلال آن، بازرسان وظیفه صدور سهام را برعهده دارند. بازرسان نباید در انجام وظایف خود کوتاهی نمایند و درصورت هرگونه خسارت باید آن را پرداخت کنند. اگر هر زمان مشخص شود که کوتاهی آن‌ها عامدانه صورت گرفته، مسئولیت کیفری برای‌شان در پی خواهد داشت.

جمع‌بندی

همان‌طور که در این مقاله متوجه شدید شرکت مختلط سهامی یکی از انواع شرکت‌های تجاری است که افراد مختلف اقدام به ثبت آن می‌کنند.  اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید به ثبت شرکت مختلط سهامی بپردازید می‌توانید از مشاوره تخصصی ما استفاده کنید تا در کم‌ترین زمان این فرآیند انجام شود.

سوالات متداول

01 عبارت شرکت مختلط باید در نام این شرکت‌ها ذکر شود؟
بله
02 نام چند نفر از شرکای ضامن باید در نام شرکت ذکر شود؟
حداقل یک نفر
03 در صورت ورشکستگی شرکت چه اتفاقی می‌افتد؟
شرکت منحل می‌شود.