مزایای ثبت شرکت در ایران
امتیاز شما به این مطلب ؟

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که قصد دارید فعالیت‌های تجاری و اقتصادی انجام بدهید، پیشنهاد ما به شما این است که این فعالیت‌ها و اقدامات را به صورت کاملاً قانونی و رسمی انجام دهید. به زبان ساده قانونی کردن اقدامات و فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در قالب تاسیس و ثبت شرکت انجام می‌شود ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که به غیر از رسمی کردن فعالیت‌های اقتصادی دیگر چه نیازی به ثبت شرکت وجود دارد در ادامه این مطلب قصد داریم که در مورد مزایای ثبت شرکت و جزئیات مربوط به آن با شما صحبت کنیم. اگر شما هم قصد ثبت شرکت دارید بهتر است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

شرکت چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم مزایا و فواید ثبت شرکت را باهم بررسی کنیم در ابتدا بهتر است بدانیم که اصولاً شرکت به چه چیزی گفته می‌شود. به زبان ساده شرکت به اجتماع بیشتر از یک نفر که با هدف انجام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در جهت به دست آوردن منافع و سود انجام می‌شود گفته می‌شود. در معنای لغوی شرکت واژه شریک شدن وجود دارد که این شریک شدن مربوط به شریک شدن در امور کاری یا مالی است. در ایران ۷ نوع شرکت را می‌توان به ثبت رسانید که این شرکت‌ها عبارتند از از شرکت سهامی عام و خاص، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت نسبی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت مختلط سهامی و شرکت تعاونی تولید و مصرف که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند.

هدف از ثبت شرکت چیست

واضح است که برای شروع هر نوع اقدام و فعالیت تجاری در ابتدا باید اهداف آن مشخص شود. در مورد ثبت شرکت نیز این موضوع صادق است. در ابتدا قبل از اینکه شرکت خودتان را به ثبت برسانید باید اهداف تاسیس و ثبت آن را مشخص کنید. از نظر قانون هر اقدام و فعالیت تجاری قبل از به ثبت رسیدن شرکت رسمیت ندارد و به تبع آن، پیگیری قانونی نیز برای آن وجود ندارد. اما به اشتباه بعضی از افراد فکر می‌کنند که بدون ثبت شرکت با مشکلات و چالش‌های کمتری روبرو خواهند بود. در صورتی که ما در اینجا می‌خواهیم به شما بگوییم که ثبت شرکت اصولاً یک فرایند ساده و بسیار پرکاربرد و مهم است.

در واقع قبل از اینکه شرکت مورد نظر به ثبت برسد هیچ هویت حقوقی برای شرکت وجود ندارد در نتیجه نمی‌توان اعتبار و امتیازی نیز برای شرکت به دست آورد. یکی از اهداف مهم ثبت شرکت برای رسیدن به سود و منافع مالی است هر چقدر اعتبار و امتیاز شرکت بالاتر باشد معاملات و قراردادهای تجاری شرکت نیز بیشتر خواهد بود و در نتیجه منافع و سودهای مالی بیشتری برای شرکای شرکت به دست خواهد آمد. پس این موضوع را به خاطر داشته باشید که ثبت شرکت امروزه نه تنها پیچیده و سخت نیست بلکه امری آسان و بسیار پر فایده است.

 مزایای ثبت شرکت چیست

در بالاتر به اهمیت ثبت و تاسیس شرکت پرداختیم. همانطور که می‌دانید به لحاظ قانونی برای انجام هر نوع فعالیت اقتصادی و تجاری ثبت شرکت یک امر ضروری و واجب است. اصولاً این کار فواید و مزایای بسیار زیادی نیز دارد که در ادامه این مزایا را با هم بررسی می‌کنیم.

  • یکی از مزیت‌های بسیار خوب ثبت شرکت این است که تمامی اوراق هویتی و اطلاعات مهم شرکت نیز در اداره ثبت شرکت‌ها به صورت شفاف و دقیق به ثبت می‌رسد، از جمله این اوراق و اطلاعات مهم می‌توان به اساسنامه شرکت، سرمایه شرکت، سهام شرکا، نوع شرکت و … اشاره کرد. در این صورت اگر هر گونه اختلاف یا مشکلی بین سهامداران و شرکای شرکت به وجود بیاید با مراجعه به این اطلاعات می‌‌توان این مشکل را به راحتی حل کرد.
  • یکی دیگر از مزیت‌های مهم به ثبت رساندن شرکت این است که بعد از اینکه شرکت به درستی به ثبت رسید می‌توان در تمامی مزایده‌ها و مناقصه‌ها شرکت کرد که شرکت در این مزایده‌ها و مناقصه‌ها فواید و منافع مالی زیادی برای شرکت به دنبال خواهد داشت.
  • بعد از اینکه در شرکت شروع به فعالیت کردید اگر شرکت به صورت رسمی به ثبت قانونی رسیده باشد در جلب اعتماد سایرین و مشتریان تاثیر بسیار زیاد خواهد داشت.  با توجه به این موضوع در صورت انجام هر نوع قرارداد مالی از آنجایی که شرکت شما قانونی و ثبتی است اعتماد زودتر و راحت‌تر شکل می‌گیرد و در نتیجه قراردادهای زیادتری برای شرکت به دست خواهد آمد.
  • از دیگر مزایای مهم ثبت  شرکت‌ها این است که بعد از ثبت شرکت‌ها، شرکت مورد نظر می‌تواند از همه تسهیلات بانکی و وام برای گسترش و ادامه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری خود استفاده کند. در صورتی که این اقدام به صورت قانونی انجام نشود هیچ نوع تسهیلات بانکی و دولتی دریافت نخواهند شد.
  • اگر شما برای شرکت خودتان اهداف و چشم اندازهای بین المللی داشته باشید و قصد صادرات و واردات داشته باشید در ابتدای امر باید کارت بازرگانی دریافت کنید که دریافت کارت بازرگانی نیاز به ثبت قانونی شرکت دارد.
  • از دیگر مزایای ثبت شرکت می‌توان به گسترش شرکت با استفاده از تاسیس شعبه و نمایندگی اشاره کرد در حالی که اگر شرکت شما ثبت قانونی نشده باشد این موضوع امکان‌‌پذیر نیست.

معایب ثبت شرکت چیست

تا به اینجا فقط به مزایا و فواید ثبت شرکت پرداختیم و در مورد لزوم ثبت قانونی آن با شما صحبت کردیم. اما این موضوع نیز مثل سایر موضوعات معایبی هم دارد که با هم بررسی می‌کنیم.

یکی از معایب ثبت شرکت این است که هر ساله باید دفاتر مالیاتی مربوط به شرکت پلمپ شده و به سازمان امور مالیاتی کشور تحویل داده شود.

از آنجایی که تمامی فعالیت‌ها باید مطابق با قانون باشد،  سهامداران و اعضا باید حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران را دقیقا مطابق با حقوق و دستمزد مصوب وزارت کار پرداخته کرده و همچنین کارمندان را مطابق با قانون بیمه کنند.

از دیگر الزاماتی که باید برای ثبت و تاسیس شرکت انجام داد می‌توان به فراهم کردن یک محیط فیزیکی اشاره کرد. این موضوع هزینه‌های مختلفی را به شرکت تحمیل می‌کند.

در صورتی که شرکت ثبت شود تمامی معاملات و حساب و کتاب‌های شرکت رصد شده و مطابق با آن باید به اداره مالیات، مالیات پرداخت شود.

هزینه ثبت شرکت

یکی از سوالات و نگرانی‌های مهم برای افرادی که قصد ثبت شرکت را دارند، هزینه ثبت شرکت است. به صورت کلی هیچگاه نمی‌توان عدد ثابت و دقیقی را برای ثبت شرکت در نظر گرفت زیرا هزینه ثبت شرکت با توجه به فاکتورهایی از جمله نوع شرکت، سرمایه اولیه و … مشخص می‌شود. اگر می‌خواهید این عدد را به صورت دقیق بدانید همین حالا اطلاعات و مشخصات شرکتی که قرار است آن را به ثبت برسانید را به ما بگویید تا عدد دقیق آن را به شما بگوییم.

نتیجه گیری

در این مطلب تلاش کردیم تا به لزوم ثبت شرکت و مزایای مربوط به آن بپردازیم. درست است که ثبت شرکت معایبی نیز دارد اما همانطور که در بالا نیز مطالعه کردید فواید و مزایای ثبت شرکت بسیار بیشتر از معایب آن است. همچنین از آنجایی که اداره ثبت شرکت‌ها تمایل دارد که همه افرادی که فعالیت‌های تجاری و اقتصادی انجام می‌دهند، ثبت شرکت رسمی انجام دهند هر روز این فرآیند ساده‌تر و راحت‌تر می‌شود. اما اگر باز هم در این زمینه مشکل دارید می‌توانید از خدمات مجموعه ما در زمینه ثبت شرکت استفاده کنید.