چگونگی پیگیری پرونده مالیاتی 💰
امتیاز شما به این مطلب ؟

موضوع دعاوی حقوقی مالیاتی یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد اختلاف سازمان ادارۀ امور مالیاتی و مراجعین است. به همین دلیل پیگیری پرونده مالیاتی جزو موارد پرکاربرد محسوب می‌شود. مالیات شامل درآمدهای گوناگونی می‌شود که اشخاص حقیقی و حقوقی بنا به دلایل مختلف به دولت پرداخت می‌کنند که طبق آیین‌نامه‌های معین به خزانۀ دولت واریز می‌شوند.
دولت نیز موظف است مبالغ دریافتی را جهت مصارف عمومی و بالا بردن رفاه اجتماعی هزینه کند. مالیات‌ها انواع مختلفی دارند که با توجه به اولویت‌های مالیاتی هر کشوری توسط قانون‌گذار تعیین می‌شوند و مؤدیان مالیاتی طبق این قوانین موظف به پرداخت آن‌ها هستند. در ادامه مقالۀ پیگیری پرونده مالیاتی به نحوۀ انجام این کار خواهیم پرداخت.

روش‌های پرداخت مالیات

مالیات به دو روش مستقیم و غیرمستقیم از فعالان اقتصادی دریافت می‌شود. روش مورد استفاده برای مؤدیان مالیاتی حقیقی یا حقوقی با توجه به نوع فعالیت تجاری، میزان درآمد، دارایی و همچنین معافیت‌های مالیاتی تعیین می‌گردد. بعضی از مشاغل و حرفه‌ها با توجه به برخی شرایط شامل معافیت مالیاتی می‌گیرند.
برخی دیگر از مشاغل نیز برای حمایت از مصرف‌کنندگان و یا مسائل زیست‌محیطی باید مالیات بیشتری بپردازند.

تعیین میزان مالیات

مالیات مؤدیان مالیاتی حقیقی و حقوقی، طبق اسناد و مدارکی که به سازمان مالیاتی ارائه داده‌اند توسط ممیزین مالیاتی برای آن‌ها تعیین می‌شود. در مورد مؤدیان حقوقی، از آن‌جا که در اغلب موارد حسابداران کار تنظیم و تکمیل فرم‌های مالیاتی و اسناد و مدارک شرکت را انجام می‌دهند، بنابراین مسئولیت دفاع از مدارک ارائه شده و پاسخ به سؤالات ممیزین بر عهدۀ آن‌ها است.

مراحل طرح شکایات مالیاتی

اگر مؤدیان مالیاتی موظف به پرداخت مالیات‌هایی شوند که در قانون برای آن‌ها تعیین نشده باشد باید برای پیگیری پرونده مالیاتی خود به مراجع قانونی مراجعه کنند. همچنین در صورت داشتن هر گونه شکایت در خصوص پروندۀ مالیاتی، مالیات تعیین شده یا هر مسئلۀ مورد نظر دیگری اعتراض خود را به همین مراجع ذی‌صلاح نمایند.
مؤدی مالیاتی، برای جلوگیری از هدر دادن زمان و همچنین صرف هزینه‌های اضافی، لازم است با شعب پاسخگو برای رسیدگی به شکایت خود آشنا باشد. اگر مؤدیان مالیاتی در مورد برگۀ تشخیص مالیاتی‌شان شکایتی داشته باشند، در این صورت می‌توانند طی سی روز از تاریخ ابلاغ برگۀ مالیاتی برای ثبت اعتراض، تشکیل پروندۀ و درنهایت پیگیری پرونده مالیاتی به ادارۀ امور مالیاتی مراجعه نمایند.

مراحل طرح شکایات مالیاتی

روش پیگیری پرونده مالیاتی

مؤدی مالیاتی برای پیگیری پرونده مالیاتی باید برای ثبت اعتراض به بخش مربوطه در سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و به صورت شفاهی اعتراض‌اش را به ثبت برساند. پس از ثبت اعتراض شفاهی سازمان امور مالیاتی موظف به بررسی مجدد اسناد و مدارک ارائه شده است. در این حالت مسئول مربوطه طی سی روز پس از ثبت اعتراض، مدارک را مورد بررسی مجدد قرار می‌دهد.
در صورت قبول شدن اعتراض وی، فرم جدید تشخیص پرداخت مالیات برای مؤدی صادر می‌شود. در این صورت ضروری است که برگۀ تشخیص پرداخت مالیاتی جدید به صورت علنی در اختیار مؤدی قرار داده شده و پس از آن به امضاء و تصدیق طرفین برسد.
اگر برگۀ تشخیص پرداخت مالیاتی جدید نیز مورد قبول مؤدی واقع نگردد، در این صورت وی می ‌تواند شکایت خود را به مسئولان رده بالای سازمان امور مالیاتی، حتی به مدیر کل سازمان امور مالیاتی، اعلام کند. پس از این تنها اگر مؤدی نسبت به حکم صادره از طرف مدیر کل سازمان نیز اعتراض داشته باشد، پرونده جهت رسیدگی به مراجع قضایی واگذار می‌شود.

پرونده مالیاتی

هیئت حل اختلاف مالیاتی و اعضای آن

اختلافات مالیاتی در تمامی زمینه‌‌ها به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع داده می‌شوند، البته مواردی که مشمول پراخت مالیات‌‌های مستقیم شده از این قانون مستثنی هستند. هیئت حل اختلاف متشکل از سه نفر یک قاضی، یک نماینده از سازمان امور مالیاتی و نماینده‌ای از طرف اتاق بازرگانی است. حضور تمامی اعضای این هیئت برای پیگیری پرونده مالیاتی الزامی است.
در صورت غیبت هر یک از این سه نفر در جلسۀ رسیدگی، این جلسه به صورت غیرعلنی برگزار شده و مصوبات آن نیز فاقد ارزش قانونی خواهند بود.

مراحل پیگیری پرونده مالیاتی توسط هیئت حل اختلاف

در ادامه فرآیند پیگیری پرونده مالیاتی، پس از اعلام شکایت از سوی مؤدی به صورت شفاهی و بعد از پیگیری مجدد اعتراض وی توسط سازمان امور مالیاتی، این سازمان حکم صادره را به مؤدی ابلاغ می‌‌کند. اگر مؤدی نسبت به حکم صادره اعتراض کند پرونده به هیئت حل اختلاف فرستاده می‌ شود و این هیئت تاریخی را برای رسیدگی به پرونده تعیین می‌ کند.
تاریخ مشخص شده توسط هیئت حل اختلاف باید حداقل ده روز قبل از برگزاری جلسه رسیدگی به دو طرف دعوی ابلاغ شده باشد. ضروری است که مؤدی یا وکیل وی و نمایندۀ سازمان امور مالیاتی در روز برگزاری جلسۀ هیئت، در جلسه حضور داشته باشند. در صورت عدم حضور هر یک از طرفین دعوی، این جلسه برگزار نخواهد شد و به تاریخ دیگری موکول می گردد.
همچنین در صورت وجود نقص در پرونده و مدارک ارائه شده نیز هیئت حل اختلاف تاریخ دیگری را برای تکمیل اسناد و مدارک و برطرف کردن نواقص پرونده مشخص می‌‌کند و چنانچه هر یک از طرفین دعوی، پس از تاریخ تعیین شده در برطرف کردن نواقص پرونده قصور کنند هیچ عذری از آنها پذیرفته نمی‌شود.

مراحل پیگیری پرونده‌های مالیاتی

ارزش قانونی حکم صادره از طرف هیئت حل اختلاف

در پایان مقالۀ پیگیری پرونده مالیاتی به تشریح ارزش قانونی حکم صادره از سوی هیئت حل اختلاف می‌پردازیم. مطابق مادۀ ۲۴۷ قانون مالیات‌های مستقیم، حکمی که توسط هیئت حل اختلاف اعلام می‌شود لازم‌الاجرا است و هیچ گونه قصوری در اجرای آن پذیرفتنی نخواهد بود.
تنها اگر مؤدی ظرف مدت بیست روز از تاریخ صدور حکم، اعتراض شفاهی خود را به هیئت اعلام کرده باشد، در این صورت حکم قابل اجرا نبوده و پرونده به هیئت حل اختلاف تجدید نظر فرستاده می‌شود.
فارغ از ماهیت حکم صادره از سوی این هیئت، مؤدی باید حکم مربوطه را بپذیرد و از مالیات تعیین شده، میزان مالیات قابل قبول برای خود را پرداخت کند. درنهایت نسبت به باقیماندۀ آن اعتراض شفاهی‌اش را تسلیم هیئت نماید.

جمع‌بندی

در انتها باید ذکر کنیم که پیگیری پرونده مالیاتی اهمیت فراوانی برای دولت و مؤدی دارد. دولت پرداخت مالیات تعیین شده توسط ممیزین را حق خود و اخذ آن را برای ایجاد طرح‌های عمرانی و رفاهی الزامی می‌داند. از سوی دیگر، مؤدیان نیز به خاطر وضعیت سخت اقتصادی و موانعی که بر سر راه تولید و اشتغال‌زایی وجود دارند، کم‌ترین میزان پرداخت مالیاتی را برای خود در نظر می‌گیرند.

اما در واقع اجرای قانون و پایمال نشدن حق طرفین مهم‌ترین مسئله است. یکی دیگر از موارد مرتبط با مالیات، دریافت گواهی ارزش افزوده است که برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌شود. شما می‌توانید سؤالات خود را در مورد هر یک از موارد فوق از ما بپرسید. کارشناسان ثبت اریکه اطلاعات درست و مهم را در این زمینه به بهترین شکل در اختیار شما می‌گذارند.

سوالات متداول

01 مؤدیان مالیاتی چند روز برای اعتراض به برگه تشخیص پرداخت مالیاتی فرصت دارند؟
مؤدیان می‌توانند طی سی روز از تاریخ ابلاغ برگۀ مالیاتی برای ثبت اعتراض و تشکیل پروندۀ مالیاتی به ادارۀ امور مالیاتی مراجعه نمایند.
02 مسئولیت دفاع از مدارک ارائه شده توسط مؤدیان حقوقی چه کسانی هستند؟
از آن‌جا که در اغلب موارد حسابداران کار تنظیم و تکمیل فرم‌های مالیاتی و اسناد و مدارک شرکت را انجام می‌دهند، بنابراین مسئولیت دفاع از مدارک ارائه شده و پاسخ به سؤالات ممیزین بر عهدۀ آن‌ها است.
03 اختلافات مالیاتی در زمینه‌های مختلف به کجا ارجاع داده می‌شود؟
اختلافات مالیاتی در تمامی زمینه‌‌ها به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع داده می‌شوند.