🥇نکات طلایی پیگیری پرونده مالیاتی کارتخوان که باید بدانید!
امتیاز شما به این مطلب ؟
5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله به بررسی روند پیگیری پرونده مالیاتی کارتخوان می‌پردازیم.تمام افرادی که از دستگاه‌های کارتخوان استفاده می‌کنند، باید مالیات آن را بپردازند تا طبق قانون در پروندۀ مالیاتی آن‌ها جریمه‌ای ثبت نشود و مشکلی از این نظر برای آن‌ها پیش نیاید. طبق قوانین جدید مالیاتی، مالکان دستگاه‌های کارتخوان نیاز به انجام هیچ اقدام خاصی جهت پرداخت مالیات ندارند.

بلکه باید در سامانۀ مالیاتی tax.gov.ir ثبت نام نمایند. با تکمیل ثبت نام در این سامانه، یک کد مالیاتی به این افراد داده خواهد شد. از آن‌جا که هر کدام از دستگاه‌های کارتخوان دارای کد منحصر به فردی هستند، پس از ثبت در این سیستم تمام تراکنش‌های آن‌ها از طریق بانک مرکزی قابل پیگیری است.

به این ترتیب که بانک مرکزی تراکنش‌های انجام گرفته از طریق دستگاه‌های کارتخوان را به عنوان فعالیت‌های شغلی مالک آن در نظر می‌گیرد. بنابراین، گزارش کاملی از این موارد را به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال می‌کند. سازمان امور مالیاتی نیز با توجه به این اطلاعات میزان مالیات هر دستگاه کارتخوان را مشخص خواهد کرد.

مالیات دستگاه‌های کارتخوان

در ادامه پیگیری پرونده مالیاتی کارتخوان اگر بخواهیم به میزان دقیق مالیات دستگاه‌های کارتخوان بپردازیم، با دو گروه متفاوت مواجه می‌شویم:اول صاحبان مشاغلی که مالکان این دستگاه‌ها هستند و نسبت به ثبت نام مالیاتی دستگاه کارتخوان در سامانه معرفی شده اقدام کرده‌اند. گروه دوم هم آن دسته از مالکان دستگاه‌های کارتخوان هستند که در سامانۀ مشخص شده برای این کار ثبت نام نکرده‌اند. میزان مالیات دستگاه‌های کارتخوان برای هر کدام از این گروه‌ها متفاوت است.

کسانی که صاحبان شغل‌های گوناگون بوده و مالک دستگاه کارتخوان هستند، اما نسبت به انجام ثبت اظهارنامۀ مالیاتی اقدام نموده‌اند، مالیات آن‌ها همانند مالیات مشاغل محاسبه می‌شود. توجه کنید که در پیگیری پرونده مالیاتی کارتخوان، افراد مالیات مشاغل‌شان را پرداخت می‌کنند و اطلاعاتی که از دستگاه‌های کارتخوان جمع‌آوری می‌شود، برای سنجش صحت اطلاعات، توسط این افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پس در واقع می‌توان گفت که مالیات دستگاه‌های کارتخوان در حال حاضر برای این افراد صفر است و لزومی به پرداخت مالیات جداگانه برای آن‌ها ندارند. البته اگر اطلاعات به دست آمده از تراکنش‌های دستگاه کارتخوان آن‌ها نشان‌دهندۀ اختلاف گزارشات مالیاتی آن‌ها با واقعیت باشد مشمول جریمه می‌شوند.

گروه دوم کسانی هستند که از دستگاه‌های کارتخوان برای مشاغل خود استفاده می‌کنند اما نسبت به انجام ثبت نام در سامانۀ مذکور اقدام نکرده‌اند. این افراد باید مالیات دستگاه کارتخوان را علاوه بر مالیاتی که برای مشاغل‌شان پرداخت می‌کنند، بپردازند.

پرونده مالیاتی کارتخوان

کد مالیاتی کارتخوان

در ادامۀ مطلب به مسئلۀ مهم دریافت کد مالیاتی برای پیگیری پرونده مالیاتی کارتخوان می‌پردازیم. قوانین جدیدی تصویب شده‌اند که به طور کلی سعی در بهبود سیستم مالیاتی دارند. طبق این قوانین فروشگاه‌ها و حتی کسب‌وکارهای آنلاین تنها زمانی مجاز به داشتن درگاه اینترنتی پرداخت هستند که کد مالیاتی دریافت کرده باشند.

کد مالیاتی شامل یک کد ۱۰ رقمی است که بعد از انجام ثبت نام در سامانه مالیاتی به شما داده می‌شود. کد مالیاتی کارتخوان هم به همین صورت است. در صورت عدم ثبت نام در این سامانه باید نسبت به پرداخت مالیات آن اقدام شود. از طرف دیگر، بدون داشتن این کد امکان داشتن درگاه اینترنتی پرداخت نیز وجود ندارد.

با توجه به رونق کسب‌وکارهای اینترنتی در این روزها و نیاز همۀ آن‌ها برای فروش کالا و محصولات‌شان به درگاه پرداخت الکترونیکی، ثبت نام آن‌ها در سامانه و دریافت کد مالیاتی ضروری است. قانون، تمام مالکان دستگاه‌های کارتخوان را موظف به ثبت نام در این سامانه و دریافت کد مالیاتی نموده است.

برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با مجوز فروشگاه اینترنتی و ثبت برند فروشگاه اینترنتی به صفحه های لینک شده مراجعه کنید.

صاحبان مشاغل ساده و اشخاص حقیقی و حقوقی در حال فعالیت تجاری که از کارتخوان استفاده می‌کنند ملزم به انجام این کار هستند. بنابراین برای پیگیری پرونده مالیاتی کارتخوان به این موضوع توجه کنید.

پرونده مالیات کارتخوان

نکات پیگیری پرونده مالیاتی کارتخوان

آیا امکان دارد مالیات دستگاه کارتخوان در پیگیری پرونده مالیاتی کارتخوان برای برخی مشاغل یا گروه‌های خاص صفر باشد یا خیر؟ از یک طرف قانون، اصرار شدیدی برای ثبت نام در سامانه مالیاتی و دریافت کد مالیاتی دارد و از طرف دیگر برخی شرکت‌های ارائه‌دهندۀ کارتخوان ادعا دارند که دستگاه آن‌ها بدون مالیات هستند.

در این مورد باید گفت که به خودی خود هیچ گونه مالیاتی برای مالکان این دستگاه‌ها که در سامانۀ مذکور ثبت نام کرده باشند، جدا از مالیات مشاغل‌شان در نظر گرفته نمی‌شود. توجه داشته باشید که برای دریافت دستگاه کارتخوان لازم است شمارۀ ملی و شماره تلفن همراه شما دریافت شود.

زمانی که شماره تلفن‌تان ثبت می‌شود، سازمان امور مالیاتی اطلاعات لازم مربوط به مالیات را در قالب پیامک مالیاتی و … برای شما ارسال می‌کند. اما هنگامی که دستگاه را از شرکت‌های مذکور خریداری می‌کنید، آن‌ها کد ملی شما را با شماره تلفن دیگری وارد می‌کنند که معمولاً در اختیار خودشان است.

در نتیجه، پیام‌ها و ابلاغیه‌های سازمان امور مالیاتی برای شما فرستاده نمی‌شوند و شما نیز فکر می‌کنید که مالیات دستگاه کارتخوان صفر است. در این صورت، حساب مالیاتی با شمارۀ ملی، شماره کارتخوان و شغل شما در سازمان امور مالیاتی ایجاد می‌شود که از آن اطلاعی ندارید.

در نتیجه، علاوه بر مالیات کارتخوان که اضافه بر مالیات شغل تان در نظر گرفته می‌شود، امکان جریمه شدن شما نیز وجود دارد. بنابراین در پیگیری پرونده مالیاتی کارتخوان سعی کنید فریب شرکت‌هایی که با ادعای دستگاه کارتخوان بدون مالیات، قصد فروش بیش‌تر محصولات‌شان دارند را نخورید.

جمع‌بندی

به پایان مقاله پیگیری پرونده مالیاتی کارتخوان می‌رسیم. در این مقاله نکات مهم راجع به این موضوع توضیح داده شد. هر یک از شما عزیزان در صورت هر گونه ابهام می‌توانید با ما تماس بگیرید. همکاران ما در مجموعه ثبت اریکه پاسخگوی سؤالات شما در خصوص پیگیری پرونده مالیاتی خواهند بود.

برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با شرایط بخشودگی جرایم مالیاتی، به صفحه لینک شده مراجعه کنید.