سریع‌ترین راه دریافت کد اقتصادی در تهران
امتیاز شما به این مطلب ؟

دریافت کد اقتصادی یکی از مهمترین وظایف تجار، شرکت ­ها و موسسات به شمار می‌رود؛ زیرا هنگام انعقاد قراردادهای کاری مهم، دریافت رتبه شرکت و رتبه کسب، اخذ کارت بازرگانی، شرکت در مناقصات و بعضی رویدادهای کاری و شاید از همه مهم­تر در هنگام تکمیل و ارائه اظهارنامه، داشتن کد اقتصادی الزامی است. در ادامه به نحوه دریافت کد اقتصادی در تهران می‌پردازیم.

کد اقتصادی چه کدی است؟

کد اقتصادی یک عدد 12 رقمی است که به اشخاص حقیقی و حقوقی تولید کننده کالا یا ارائه خدمات اختصاص داده می­شود. کد اقتصادی برای شناسایی شخص، شرکت یا موسسه در واحد مالیاتی استفاده می­شود و کلیه شرکت ­های ثبت شده ملزم به دریافت کد اقتصادی هستند.

در واقع کد اقتصادی شناسنامه ملی موسسات بوده و فقط مختص یک موسسه یا شرکت است. هر موسسه ای اعم از دولتی یا خصوصی شناسنامه و شماره ثبت ملی خود را دارد و کد اقتصادی هیچ سازمان یا شرکتی مشابه یکدیگر نیست و این کد برای اشخاص حقوقی نیز به حساب می­آید.

نظام مالیاتی که زیر نظر وزارت دارایی و امور اقتصادی فعالیت می‌کند، کد اقتصادی دوازده رقمی را برای فعالان اقتصادی مانند اشخاص حقیقی و حقوقی صادرکننده و واردکننده محصولات صادر می­کند. کلیه افراد فوق در تهران یا هر استانی طبق قانون موظف به دریافت کد اقتصادی در تهران یا دیگر استان­ ها هستند. کد شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی در نظام مالیاتی سراسر کشور معمولا با این عدد تعریف می­شود.

دریافت کد اقتصادی در تهران

اهمیت دریافت کد اقتصادی در تهران

کد اقتصادی یک شناسه است که توسط مقامات مالیاتی برای شناسایی شرکت­ ها یا افراد صاحب یک تجارت استفاده می‌­شود. کلیه فعالیت ­های شرکت اعم از خدمات، فروش، خرید و یا صادرات و واردات از طریق این کد قابل پیگیری هستند.

دریافت کد اقتصادی در تهران مزایای بسیاری را نیز برای صاحبان مشاغل این استان به همراه خواهد داشت.

داشتن کد اقتصادی برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی ضروری است. داشتن کد اقتصادی اعتبار شرکت را تضمین می­کند و به شرکت شما شهرت قانونی می‌بخشد و باعث شفافیت مالیاتی در کشور و جلوگیری از قاچاق و پولشویی می شود. هنگام انعقاد قرارداد در معاملات بزرگ با شرکت ­های بزرگ، تا زمانی که کد اقتصادی نداشته باشید، مجاز به انجام معاملات بزرگ نیستید؛ زیرا برای انجام این معاملات نیاز به کد اقتصادی دارید. داشتن کد اقتصادی برای انجام اموری مانند اخذ کارت بازرگانی، گواهی ارزش افزوده، تشکیل اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده الزامی است. دریافت کد اقتصادی امکان پیگیری دقیق سود و زیان معاملات تجاری را فراهم می­کند.

مراحل دریافت کد اقتصادی در تهران

مراحل دریافت کد اقتصادی در تهران به ترتیب بدین شرح است:

مرحله اول

در مرحله اول فرد برای دریافت کد اقتصادی باید مدارک لازم را تهیه کند. مدارک مورد نیاز دریافت کد اقتصادی عبارتند از:

  1. کپی اصل شناسنامه و کارت ملی کلیه شرکا و سهامداران شرکت
  2. گواهی امضای کسانی که دارای حق مجاز امضا در شرکت هستند
  3. نسخه کامل دفترچه درخواست کد اقتصادی
  4. کپی برابر اصل کلیه مدارک ثبت شرکت (این مدارک شامل: اساسنامه، شرکت نامه، فرم درخواست، صورتجلسه مجمع عمومی موسسین شرکت، صورتجلسه هیئت مدیره شرکت، روزنامه رسمی ثبت شرکت و رسمی می‌باشد. روزنامه ثبت نام را تغییر دهید.)
  5. یک کپی برابر با اجاره نامه اصلی که باید دارای کد رهگیری و هولوگرام باشد.

این مدارک باید در دو نسخه تهیه شود. یک نسخه از این اسناد باید در اختیار اداره مالیات باشد و نسخه دیگر باید به اموال اداره مالیات ارائه شود.

مرحله دوم

در مرحله اول مدیر عامل یا سهامدار شرکت باید به اداره مالیات تهران مراجعه کند و حضور وکیل شرکت در این مرحله پذیرفته نخواهد بود. در این مرحله مدارک تهیه شده در اختیار اداره مالیات قرار می­گیرد و پس از بررسی­های لازم توسط کارشناسان مربوطه و تایید مدارک، معرفی نامه به فرد جهت ارجاع کار به اداره املاک ارائه می­شود. تشکیل پرونده در اداره مالیات انجام می­شود تا اداره مالیات بتواند از ملک شرکت مالیات بر اجاره دریافت کند.

سطح سوم

در مرحله سوم پس از تشکیل پرونده در اداره مالیات، بازرس این اداره به شرکت مراجعه می­کند. این بازدید که معمولا به صورت سرزده بوده، جهت تایید صحت و تایید مدارک تحویلی انجام می­شود. پس از تایید، بازرس به صورت کتبی صحت اطلاعات درج شده در پرونده را گزارش می­کند.

مرحله چهارم

در این مرحله اداره املاک موظف است در صورت نبود مشکل برای دریافت کد اقتصادی نامه­ ای به اداره مالیات ارسال کند.

مرحله پنجم

در آخرین مرحله، اداره مالیات برای شخص حقیقی یا حقوقی کد اقتصادی 12 رقمی صادر می­کند تا فرد بتواند از مزایای کد اقتصادی برخوردار شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هزینه دریافت کد اقتصادی و جریمه عدم دریافت کد اقتصادی به صفحات لینک شده مراجعه فرمایید.

مراحل دریافت کد اقتصادی در تهران

دریافت کد اقتصادی برای چه حوزه هایی در تهران لازم است؟

تمامی موسسات ملزم به دریافت کد اقتصادی هستند. طبق قانون اخذ این کد برای کلیه مودیان الزامی است. فرقی نمی­کند که شخص حقوقی باشد یا حقیقی، در هر صورت باید این شناسه را دریافت کند. طبق قانون کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که به هر نحوی به فعالیت اقتصادی و تجاری می‌پردازند باید این شناسنامه 12 رقمی را دریافت کنند. البته ثبت موسسه و دریافت کارت بازرگانی نیز برای این افراد الزامی است.

کلیه افراد حقیقی که دارای مجوز کسب و کار هستند و در حیطه کاری خود نیز مکانی برای فعالیت دارند، کلیه شرکت ­هایی که در زمینه ایجاد، مونتاژ، اشتراک و توزیع محصولات و یا ارائه خدمات فعال هستند، باید برای اخذ کد اقتصادی اقدام کنند.

حسینیه ها، هیئت ­ها و برخی از اشخاص حقیقی که فعالیت­شان فرهنگی یا مرتبط است برای فعالیت خود نیازی به دریافت کد اقتصادی ندارند. گفته می­شود پیمانکارانی که ارزش قرارداد آن­ها کمتر از حد معینی در سال است هم نیازی به دریافت کد اقتصادی ندارند.

دریافت کد اقتصادی در تهران، مجوزی برای گسترش فعالیت ­های کاری

دریافت کد اقتصادی در تهران گام مهمی در جهت رفع مشکلات مالیاتی بوده که ممکن است برای شرکت پیش بیاید. همه شرکت­ها و مشاغل باید هر سال اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع ارائه کنند. اخذ کد اقتصادی به صاحبان مشاغل این امکان را می­دهد که در پرداخت مالیات و ارائه اظهارنامه های مالیاتی نظم بیشتری داشته باشند و بتوانند با پرداخت ­های منظم معافیت­ های مالیاتی یا تخفیف دریافت کنند. همانطور که گفته شد، اشخاص حقیقی و حقوقی در شهر تهران با این کد می­توانند روابط تجاری و رویدادهای خود را گسترش داده و فعالیت­های بیشتری را در داخل و خارج از کشور انجام دهند.