مهم‌ترین مزایای دریافت کد اقتصادی✅
امتیاز شما به این مطلب ؟
5/5 - (9 امتیاز)

یکی از روش های اخذ مجوز فعالیت تجاری و پرداخت عوارض دولتی در قالب مالیات و جلوگیری از رقابت و تلاش ناسالم دریافت کد اقتصادی است. مزایای دریافت کد اقتصادی بسیار است و برای شما مثمر ثمر واقع خواهد شد. هر شرکت حقیقی یا حقوقی ملزم به داشتن یک شماره اقتصادی است. این کد نحوه عملکرد واحد اقتصادی و فعالیت‌های آن را مشخص می‌کند. علاوه بر مراحل ثبت شرکت‌، اخذ شماره اقتصادی الزامی است.

در این مقاله با ما همراه باشید تا با مزایای دریافت کد اقتصادی آشنا شویم.

چرا دریافت کد اقتصادی مهم است؟

همانطور که می‌دانید کد اقتصادی یک شماره ۱۲رقمی است که به اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید محصولات و ارائه خدمات می‌پردازند تعلق می‌گیرد. اخذ این کد از آن جایی اهمیت دارد که برای تشکیل پرونده مالیاتی و انجام امور مالیاتی ضروری است. کد اقتصادی مانع شکل‌گیری رقابت ناسالم می‌شود. یک نکته مهم دیگر این است که شما برای اخذ کارت بازرگانی نیاز به کد اقتصادی دارید. بنابراین می‌توان این موضوع را جزو مزایای دریافت کد اقتصادی به حساب اورد.

مزایای دریافت کد اقتصادی

دریافت کد اقتصادی مزایای زیادی برای شما خواهد داشت و به همین نحو تأثیر مثبتی بر روند فعالیت‌های تجاری شما می‌گذارد. در ادامه این مزیت‌ها را یک به یک شرح خواهیم داد.

 مزایای دریافت کد اقتصادی (عقد قرارداد‌های دولتی)

یکی از مزایای دریافت کد اقتصادی عقد قراردادهای دولتی است. وجود کد اقتصادی سبب افزایش اعتبار کسب‌وکار‌ها در سطح داخلی نیز می‌شود. در واقع هر کسب‌وکار با این کد به رسمیت شناخته می‌شود و به همین واسطه می‌تواند با افزایش اعتبار خود، اقدام به عقد قرارداد‌های داخلی نماید. همچنین باید بدانید که این کد تا حد زیادی احتمال موفقیت بیشتر کسب‌وکار‌ها در عقد قرارداد‌های دولتی را نیز افزایش می‌دهد.

پس در صورتی که کسب‌وکار شما با ارگان‌ها و مراکز دولتی در ارتباط است، حتماً اقدام به دریافت کد اقتصادی نمایید.

مزایای دریافت کد اقتصادی (اعتباربخشی به شرکت)

در زمان بستن قرارداد با شرکت‌های دیگر، شرکت‌های طرف قرارداد از شما کد اقتصادی درخواست می‌کنند که در صورت عدم ارائه، یک قرارداد ارزشمند را از دست می‌دهید.

مزایای دریافت کد اقتصادی (امکان تجارت بین‌المللی)

به عنوان دیگر مزایای دریافت کد اقتصادی باید به فراهم شدن بستر مناسب برای عقد قرارداد‌های بین‌المللی اشاره کنیم. به طور کلی زمانی که یک شرکت یا کسب‌وکار قصد بستن قرارداد در سطح بین‌المللی را داشته باشد، باید از اعتبار بالایی برخوردار باشد تا بتواند برای طرف قرارداد تعلق خاطر ایجاد نماید. کد اقتصادی سبب افزایش اعتبار یک کسب‌وکار شده و به همین دلیل با وجود آن اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند در سطح بین‌الملل فعالیت داشته باشند.

فرصت شرکت در مزایده‌ها و مناقصه‌ها

یکی دیگر از مزایای کد اقتصادی حضور در مناقصه‌ها و مزایده‌ها است که ارزش بالایی دارد. برای حضور تأثیرگذار در مناقصات، مزایده‌ها و کسب سود در آن‌ها داشتن این کد، از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین پیش‌نیازها است. به این معنی که ممکن است به دلیل نداشتن کد، شرایط حضور در مزایده یا مناقصه را از دست بدهید.

جذب سرمایه از مزایای دریافت کد اقتصادی است

مزیت پنجم از مزایای دریافت کد اقتصادی جذب سرمایه است. وقتی که یک کسب‌وکار وجهه‌ای رسمی داشته و از اعتبار بالایی برخوردار باشد، سرمایه‌گذاران توجه ویژه‌ای به آن می‌کنند. یک کسب و کار برای موفقیت و سودآوری بیشتر خود همیشه نیازمند جذب سرمایه بیشتر است. زمانی که سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قصد داشته باشند تا سرمایه‌ای را به یک کسب و کار اختصاص دهند، باید از اعتبار آن اطمینان کافی داشته باشند.

یکی از راه‌های سنجش اعتبار یک کسب و کار فعال، وجود کد اقتصادی است. این کد از لحاظ اعتبار نزد سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی جایگاه ویژه‌ای دارد و بسیاری از آن‌ها به واسطه وجود کد اقتصادی بر روی شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنند. پس کد اقتصادی تاثیر بسزایی بر جذب سرمایه بیشتر کسب‌وکار دارد و باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

بنابراین یکی دیگر از مزایای دریافت کد اقتصادی این است که باعث جذب سرمایه و رشد و توسعه شرکت‌ها می‌شود.

مزایای کد اقتصادی

مزیت کد اقتصادی

صادرات و واردات

یکی از مهم‌ترین مزایای دریافت کد اقتصادی صادارات و واردات است. برای حضور در بازار واردات و صادرات نیاز به کارت بازرگانی است. دریافت کارت بازرگانی نیز مستلزم داشتن کد اقتصادی 12 رقمی اشخاص حقوقی و حقیقی است. بدون داشتن این کد، فرصت حضور در این بازار پر سود از بین می‌رود.

مزیت شماره اقتصادی

مزایای دریافت کد اقتصادی

 جلوگیری از مشکلات مالیاتی

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فعالیت هر شرکت، قوانین مالیاتی و مسائل مربوط به آن است. هر شرکت حقیقی یا حقوقی طبق قانون ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت آن در مهلت مقررشده است. ارائه اظهارنامه مالیاتی نیز از مواردی است که برای آن نیاز به کد اقتصادی خواهید داشت. بنابراین دریافت کد 12 رقمی اقتصادی برای شرکت باعث تسهیل در انجام هرچه سریع‌تر فعالیت‌های مالیاتی می‌شود.
بنابراین مزایای دریافت کد اقتصادی زیاد است.

این فواید تا حدی است که بسیاری از شرکت‌ها صرفاً برای جلوگیری از مشکلات مالیاتی اقدام به اخذ این کد می‌کنند. به طورکلی شرکت‌‌های تجاری اعم از حقیقی و حقوقی، باید با موضوع مالیات تا حد ممکن با شفافیت، دقت و نظم بالا عمل کنند. فلذا با این کار از جرایم مالیاتی جلوگیری کرده و از معافیت های مالیاتی حاصل از ارائه به موقع اظهارنامه و پرداخت مالیات، بهره‌مند شوند.

سامانه پیش ثبت نام کد اقتصادی

 

دریافت کد اقتصادی

دریافت کد اقتصادی

 جرایم مربوط به کد اقتصادی

استفاده اشخاص حقوقی و حقیقی از شماره اقتصادی دیگران تحت هر عنوان، غیرقانونی بوده و جریمه آن برعهده صاحب شماره اقتصادی است. هرگونه جعل، کلاه‌برداری، سوءاستفاده و تبانی در رابطه با کد اقتصادی مغایر با قانون است و با متخلفین برابر مقررات قانونی برخورد خواهد شد.

دریافت هرگونه وجه اضافی بر ارزش کالا به منظور درج شماره اقتصادی فروشنده یا عدم درج شماره اقتصادی خریدار مغایر با قوانین بوده و مطابق قوانین با متخلفین برخورد خواهد شد. عدم رعایت مفاد این دستورالعمل از سوی اشخاص ذی‌ربط از قبیل عدم ارائه کد اقتصادی و یا درج شماره اقتصادی طرفین معامله در فروش کالا یا خدمات، جرم است و باعث برخورد با متخلفان می‌شود.

درصورت عدم رعایت مفاد این دستورالعمل توسط اشخاص ذی‌ربط، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های ذی‌ربط از ارائه هرگونه تسهیلات به آن افراد خودداری می‌کنند.

مجازات جرایم مربوط به کد اقتصادی

عدم صدور فاکتور یا عدم درج شماره اقتصادی و همچنین عدم رعایت این دستورالعمل، جرایم موضوع ماده 8 قانون عوارض دولتی را مشمول خواهد شد. که عبارتند از:

  • بار اول جریمه‌ای معادل دو برابر مبلغ معامله لحاظ می‌شود.
  • بار دوم محل خرید معلق یا فعالیت شرکت به صورت موردی به مدت 3 ماه متوقف می‌شود.
  • مرتبه سوم، حبس از سه ماه تا شش ماه برای متخلفان و برای اشخاص حقوقی برای مدیر یا مدیران مسئول اجرا خواهد شد.

مدارک دریافت کد اقتصادی چیست؟

حال که با مزایای دریافت کد اقتصادی آشنا شدید اگر تصمیم به دریافت کد اقتصادی گرفتید لازم است مدارک زیر را آماده کنید.

  • گواهی امضا از صاحبین امضای مجاز
  • کپی برابر اصل مدارک اعضا
  • کپی اساسنامه
  • شرکت‌نامه و تقاضانامه برای شرکت‌های مختلط، مسئولیت محدود، نسبی، تضامنی و مؤسسه‌ها
  • مهر شرکت
  • اجاره‌نامه رسمی به نام شرکت و دارای کد رهگیری
  • نامه برای درخواست کد اقتصادی
  • و…

جمع‌بندی

در این مقاله با مزایای دریافت کد اقتصادی آشنا شدیم. شماره اقتصادی تأثیرات قابل توجهی بر شرکت شما خواهد گذاشت و باعث گسترش فعالیت‌هایتان می‌شود. بنابراین اگر تاکنون به اخذ آن اقدام نکرده‌اید می‌توانید این کار را انجام دهید. مشاوران ما در ثبت اریکه پاسخ‌گوی هرگونه سؤال شما در این زمینه هستند. لازم به ذکر است که مقالات مرتبط دیگر مانند هزینه دریافت کد اقتصادی و مقالات مشابه نیز در سایت قرار داده شده است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

سوالات متداول

01 برای دریافت کارت بازرگانی به کد اقتصادی نیاز داریم؟
بله دریافت کارت بازرگانی مستلزم داشتن کد اقتصادی ۱۲ رقمی است.