✅ مراحل ثبت شرکت با کامل‌‌ترین توضیحات و جزئیات در سال 1401
امتیاز شما به این مطلب ؟
4.5/5 - (4 امتیاز)

ثبت شرکت علاوه بر اعطای اعتباری خاص به شرکت، باعث افزایش تمایل افراد به همکاری می‌شود. به عبارت دیگر با انجام مراحل ثبت شرکت، عقد قراردادها در میان شرکاء از میزان رسمیت بیشتری برخوردار می‌شوند. به این ترتیب امکان ادعای عدم آگاهی نسبت به شرکت‌نامه و اساسنامه و تصمیمات دیگر از سوی افراد وجود ندارد. در این مقاله با مراحل ثبت شرکت به طور کامل آشنا می‌شوید.

مراحل ثبت شرکت

معرفی مراحل ثبت شرکت

به منظور ثبت شرکت 9 گام اصلی تعریف شده‌ است. در این قسمت به بیان مراحل ثبت شرکت به ترتیب اولویت می‌پردازیم.

مشخص نمودن نوع شرکت در مراحل ثبت شرکت

اغلب شرکت‌های به ثبت‌رسیده در کشور ایران به صورت شرکت سهامی خاص و یا شرکت با مسئولیت محدود هستند. البته این نکته قابل ذکر است که امکان ثبت سایر شرکت‌ها از قبیل ثبت شرکت تعاونی و ثبت شرکت تضامنی نیز وجود دارد. اما کاربرد آن‌ها به اندازه‌ی شرکت‌های سهامی خاص و مسئولیت محدود نیست. سازگاری نوع شرکت‌ها با اهداف و شرایط مورد نظر از جمله موضوعات مهم و قابل توجه در این مرحله به حساب می‌آید.

برای مثال جهت کار در مقیاس کوچک، ثبت شرکت مسئولیت محدود گزینه‌ی بهتری است. امکان ثبت با دو نفر و عدم وجود برخی از دشواری‌ها و مشکلات ثبت شرکت‌ سهامی خاص از دلایل این نوع انتخاب هستند.
در حالی که برای انجام کارها، فعالیت‌های بازرگانی و دریافت وام از بانک‌ها بایستی نسبت به ثبت شرکت سهامی خاص اقدام کنید. برای تأسیس این نوع شرکت حداقل به سه نفر سهام‌دار و دو نفر بازرس نیاز است. بنابراین انتخاب نوع شرکت مناسب با اهداف یک امر ضروری در مراحل ثبت شرکت است.

تعیین شرکاء و سهامداران در مراحل ثبت شرکت

به علت بهره‌مندی این افراد از حق اظهار نظر و امضاء، در تعیین شرکا و سهامداران نهایت دقت را بکنید. در واقع شرکا و سهامداران به عنوان بزرگ‌ترین دارایی معنوی یک شرکت شناخته می‌شوند. به این معنی که سود شرکت از تخصص، سرمایه و انرژی چنین افرادی نشأت می‌گیرد. ویژگی‌های اخلاقی و انسانی اشخاص در زمینه‌ی فعالیت‌های مشارکتی در یک شرکت نقش مؤثری در تعیین آن‌ها به عنوان شریک و سهامدار دارد. به همین دلیل انتخاب صحیح شرکاء یکی از مهم‌ترین اقدامات در مراحل ثبت شرکت به شمار می‌رود.

مراحل ثبت کردن شرکت

مراحل ثبت کردن شرکت

تعیین میزان و نوع سرمایه در مراحل ثبت شرکت

در زمان تصمیم به ثبت بایستی میزان سرمایه‌ی شرکت اعم از نقدی و غیرنقدی مشخص گردد. میزان ارزش سرمایه‌های غیرنقدی افراد از قبیل ملک، ماشبن‌آلات، خودرو و موارد دیگر به وسیله‌ی کارشناسان مربوطه تعیین می‌شود. توجه به این مسئله ضروری است که شرکت مسئولیت محدود ملزم به واریز سرمایه اولیه‌ی خود به حساب شرکت نیست. در حالی که در مورد شرکت سهامی خاص، واریز 35 درصد از کل میزان سرمایه به حساب شرکت نزد یکی از بانک‌ها باید صورت پذیرد.

در مراحل ثبت شرکت موضوع فعالیت شرکت را مشخص کنید

به منظور جلوگیری از بروز هر گونه مشکل در زمان ثبت شرکت و یا حتی پس از آن در تعیین موضوع فعالیت به عنوان یکی از مهم‌ترین گام‌ها در مراحل ثبت شرکت، نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهید. در چنین مرحله‌ای مشاوره با کارشناسان و متخصصان حرفه‌ای توصیه می‌شود. موضوع فعالیت دارای 4 نوع دسته‌بندی مختلف به شرح زیر است:

  • موضوعاتی که از قابلیت ثبت توسط عموم مردم برخوردار نیستند. در واقع این مدل از فعالیت‌ها در خصوص دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی و دولتی هستند.
  • موضوعاتی که ملزم به دریافت مجوز از سوی وزارت‌خانه، سازمان و یا ارگان‌های مرتبط و یا ذی‌ربط و ارسال اصل چنین مدارکی به اداره‌ی ثبت شرکت‌ها هستند.
  • موضوعاتی که جهت ثبت شرکت نیازمند مجوز نبوده ولی پس از انجام مراحل ثبت شرکت بایستی نسبت به اخذ مجوز از سازمان‌ها و نهادهای مربوطه اقدام نمایند.
  • موضوعاتی که نه در زمان ثبت و نه پس از آن نیازمند دریافت مجوز خاصی نیستند.
ثبت شرکت و مراحل

مراحل ثبت شرکت

انتخاب نام شرکت

صاحبان و شرکای یک شرکت باید با دقت و تمرکز کافی، یک نام مناسب و شایسته برای شرکت خودشان انتخاب کنند. اطلاع از محدودیت‌های موجود در قانون تجارت کشور در این زمینه، امری ضروری است.
نام انتخابی بایستی علی‌رغم بهره‌مندی از جذابیت لازم، مطابق با کلیه‌ی ضوابط و قوانین باشد. علاوه بر این افزودن یک پیشوند و یا پسوند مانند نوین، تک یا گستر به نام یک شرکت دیگر بر اساس قانون تجارت کشور ممنوع است.
با توجه به گسترش و افزایش تعداد شرکت‌ها، انتخاب حداقل سه واژه‌ی خاص و فاقد شباهت با اسامی سایر شرکت‌ها به عنوان نام شرکت جزء قوانین و ملزومات قانون تجارت کشور به شمار می‌رود.

تعیین سمت اعضای هیئت مدیره

رئیس هیئت‌مدیره، نائب‌رئیس، اعضای هیئت‌مدیره و بازرسان، اعضای تشکیل‌دهنده‌ی هیئت‌مدیره در هر شرکتی محسوب می‌شوند. از طریق تعیین سمت اشخاص، افرادی دارای حق امضاء مشخص می‌شوند.

در مراحل ثبت شرکت، مدارک را به اداره ثبت ارسال کنید

پس از انجام تمامی مراحل ثبت شرکت، کلیه‌ی مدارک را در پاکت‌های مخصوص موجود در باجه‌های منتخب پستی قرار دهید. سپس با مراجعه به یکی از دفاتر پستی معتبر نسبت به ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت‌ها با پست پیشتاز اقدام نمایید.
با ارسال مدارک به اداره‌ی مربوطه امکان رویارویی با یکی از حالات زیر وجود دارد.

  • پرونده ثبت شرکت مورد نظر شما ردشده و به نشانی شما برگشت می‌خورد.
  • در صورت وجود هر گونه نقصی در پرونده، مدارک شما به منظور رفع نواقص به آدرس شما عودت می‌گردد.
  • در زمان پذیرش پرونده، شخص متقاضی و یا وکیل دادگستری معرفی‌شده در سامانه به همراه وکالت‌نامه‌ی خود بایستی به اداره‌ی ثبت شرکت‌ها مراجعه نماید. افراد پس از پرداخت هزینه‌های قانونی و امضای دفاتر مربوطه قادر به دریافت مدارک ثبت شرکت هستند.

پرداخت هزینه روزنامه رسمی و کثیرالانتشار بعد از طی مراحل ثبت شرکت

آخرین گام از مراحل ثبت شرکت، مراجعه به سایت روزنامه رسمی و همچنین پرداخت هزینه‌ی انتشار آگهی رسمی مربوط به ثبت تأسیس شرکت است. روزنامه‌ی مورد نظر پس از چاپ و تکثیر به آدرس شما ارسال می‌گردد.

مدت زمان ثبت شرکت

مدت زمان ثبت شرکت شامل دو بخش، مرحله‌ی تأیید نام و ثبت نهایی شرکت می‌شود. به طور کلی جهت تأیید نام پیشنهادی یک الی دو روز کاری و امضای اوراق، اسناد و مدارک درخواستی و ارسال آن‌ها به اداره‌ی مربوطه از طریق پست و در نتیجه ثبت نهایی شرکت یک هفته کاری زمان لازم است.

ثبت شرکت

ثبت شرکت

جمع‌بندی

همان‌طور که بیان شد، ثبت شرکت به کسب اعتبار آن در بازار و حوزه‌ی فعالیت خودش نقش مهمی دارد. بنابراین آشنایی با مراحل ثبت شرکت و اقدام به موقع صاحبان شرکت در این خصوص و در جهت دستیابی به اهداف مورد نظرشان اقدامی ضروری است.

 

 

سوالات متداول

01 مدت زمان ثبت شرکت چقدر است؟
به طور کلی جهت تأیید نام پیشنهادی یک الی دو روز کاری و امضای اوراق، اسناد و مدارک درخواستی و ارسال آن‌ها به اداره‌ی مربوطه از طریق پست و در نتیجه ثبت نهایی شرکت یک هفته کاری زمان لازم است.