📺 ثبت شرکت تبلیغاتی و بایدها و نبایدهای آن!
امتیاز شما به این مطلب ؟

افرادی که ذهنی خلاق و پویا دارند همواره به دنبال راهی می‌گردند تا از دل یک داستان جذاب، محتوایی کاربردی بیرون بکشند؛ به عبارتی یک تبلیغ حرفه‌ای و درعین حال سرگرم‌کننده تولید می‌کنند. اما برای این‌کار نمی‌توان بی‌گدار به آب زد و باید با دریافت مجوزهای لازم، برای ثبت شرکت تبلیغاتی اقدام کرد. شرکت تبلیغاتی در واقع یک شخصیت حقوقی است که در حوزه تبلیغات فعالیت می‌کند. لازم به ذکر است که برای ثبت این نوع شرکت باید حتما از واژه تبلیغات استفاده کنید تا درخواست مجوز شما، قابل قبول باشد. این شرکت بدون داشتن مجوز اجازه فعالیت ندارد؛ بنابراین حتما قبل از تاسیس شرکت باید برای دریافت مجوزهای لازم اقدام کنید.

ثبت شرکت تبلیغاتی

شرکت تبلیغاتی چه وظایفی دارد؟

شرکت بازاریابی وظایف متعددی از جمله بازاریابی، برندینگ و… دارد و باید با رعایت درست استراتژی‌های بازاریابی، به فروش بیشتر مشتری خود کمک کند. به عبارتی این شرکت باید به مشتری خود علاوه بر سرویس دهی، کارهایی از جمله طراحی، تولید و پیاده‌سازی انواع تبلیغات را برای ایشان انجام دهد. تبلیغاتی که یک شرکت تولید می‌کند؛ ممکن است مربوط به تلویزیون، رادیو، تبلیغات آنلاین اینترنتی و یا ترکیبی از این‌ها باشد.  ثبت شرکت تبلیغاتی موجب می‌شود تا مشتریان زیادی از قبیل سازمان‌های تجاری و غیرتجاری، ارگان‌های دولتی، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف برای انجام تبلیغات خود به شما روی آورند.

مراحل درخواست مجوز ثبت شرکت تبلیغاتی

مراحل ثبت شرکت و تنظیم تقاضانامه باید توسط یک شخصیت حقوقی از جمله مدیر مجموعه یا خود شرکت صورت بگیرد. چنانچه درخواست ثبت شرکت احراز شرایط شود، تقاضانامه به کمیته تبلیغات واقع در اداره فرهنگ ارشاد استان ارسال خواهد شد. این کمیته پس از بررسی و طی مراحل قانونی، مجوز ثبت تاسیس کانون تبلیغاتی را برای شما صادر می‌کند. پس از اینکه مجوز مربوطه را دریافت کردید باید برای ثبت شرکت خود یکی از قالب‌های زیر را انتخاب کنید.

همچنین در صورتی که از عملکرد کمیته تبلیغات رضایت کافی نداشته باشید می‌توانید به اداره کل تبلیغات، معاون امور تبلیغات، معاونت امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنید.

ویژگی ثبت شرکت تبلیغاتی

ویژگی های انواع شرکت تبلیغاتی

شرکت‌های تبلیغاتی از لحاظ ارائه خدمات در طبقه‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. از جمله این طبقه‌بندی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شرکت‌ های ارائه کننده تمامی خدمات مربوط به تبلیغ

در صورت ثبت شرکت تبلیغاتی با این عنوان، مدیر مجموعه موظف است تا تمامی خدمات مربوط به تبلیغات از جمله بازاریابی، برنامه ریزی برای رسانه، تحقیقات مهم، ساخت مفاهیم خلاقانه و… را برای مشتریان خود فراهم ‌کند. از این جهت میزان و تنوع خدماتی که ارائه می‌دهند نسبت به سایر شرکت‌ها بیشتر است و تمامی نیاز مشتری را مرتفع می‌کند.

موسسه های خلاق

این شرکت‌ها بر روی یک هدف متمرکز اند و آن، ایجاد یک محتوای خلاقانه است. بنابراین به فضای کار کوچک‌تری نیاز دارند. افرادی که در این مجموعه کار می‌کنند غالبا افرادی هنرمند و خلاق هستند که در انجام فعالیت‌های خود به صورت شراکتی پیش می‌روند.

موسسه های داخلی

این نوع از موسسه‌ها وابسته به یک شرکت بزرگ‌تر هستند، به بیان بهتر، هرچند که این موسسات به صورت مستقل فعالیت می‌کنند اما مالکیت آن‌ها با یک شرکت بزرگ‌تر و اصلی است. درواقع مدیر شرکت تبلیغاتی اصلی، این موسسه را راه‌اندازی کرده و در جهت پیشبرد اهداف شرکت، موسسه را هدایت می‌کند.

شرکت های تبلیغات دیجیتال

این شرکت‌ها، سرویس‌هایی از جمله طراحی سایت، بهینه سازی سایت، تبلیغات آنلاین و… را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

شرکت تبلیغات مستقل

این شرکت‌ها تمامی فعالیت‌های مربوط به حوزه تبلیغات را با استفاده از نیروهای متخصص خود انجام می‌دهند و از هیچ نیرو و شرکتی خارج از مجموعه خود کمک نمی‌گیرند. با ثبت شرکت تبلیغاتی مستقل تمامی فعالیت‌های تبلیغاتی بر عهده شما خواهد بود. 

فعالیت‌ های مهم شرکت تبلیغاتی چیست؟

  • ارائه مشاوره تخصصی به مشتری با توجه به وضعیت او
  • طراحی و تولید محتوای گرافیکی از جمله لوگو و تولید شعار تبلیغاتی
  • تدوین و ارائه کلیپ تبلیغاتی
  • چاپ و تدوین کارت ویزیت و آگهی‌های کاغذی در انواع مختلف
  • ارائه فعالیت‌های اینترنتی و…

شرایط لازم برای ثبت شرکت تبلیغاتی

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • داشتن اهلیت قانونی
  • نداشتن سابقه و سوء شهرت کیفری

مدیر مسئول مجموعه برای ثبت شرکت تبلیغاتی علاوه بر موارد ذکر شده؛ باید شرایط دیگری داشته باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

  • داشتن حداقل مدرک دیپلم (این فرد باید حداقل پنج سال سابقه کار در حوزه تبلیغات داشته باشد)
  • داشتن مدرک کارشناسی به بالا( بدون نیاز به سابقه کار)
  • عدم اشتغال در ارگان‌های دولتی، شرکت‌ها و یا شهرداری‌ها

همچنین تقاضانامه شخصییت‌های حقوقی توسط مدیرعامل آن مجموعه تنظیم خواهد شد.

شرایط لازم برای دریافت جواز شرکت تبلیغاتی

  • ارائه تقاضانامه امضا شده توسط صاحب امتیاز و مدیر مجموعه به اداره کل فرهنگ و ارشاد استان محل سکونت
  • ارائه 4 قطعه عکس 3 در 4 از مدیر و صاحب امتیاز مجموعه
  • اصل و کپی از تمام صفحات شناسنامه از متقاضی و مدیر مجموعه ( کپی باید در دادگستری و یا دفتر اسناد رسمی برابر اصل شود)
  • اصل و کپی پشت و روی کارت ملی متقاضی و مدیر مجموعه ( کپی باید در دادگستری و یا دفتر اسناد رسمی برابر اصل شود)
  • ارائه عکس کارت پایان خدمت یا معافیت برابر با اصل از مدیر مجموعه یا صاحب امتیاز
  • گواهی عدم سوء پیشینه موثر کیفری با معرفی اداره کل از مدیر و صاحب امتیاز مجموعه
  • تایید اماکن نیروی انتظامی با معرفی اداره کل
  • ارائه فرم تکمیل شده مشخصات فردی
  • اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی برابر با اصل شده از متقاضی و مدیر به منظور ثبت شرکت تبلیغاتی

شرایط لازم برای دریافت جواز شرکت تبلیغاتی

پیش از راه اندازی شرکت تبلیغاتی به چه نکاتی باید توجه داشت؟

شرکت‌های تبلیغاتی در دنیای کسب و کار از اهمیت زیادی برخورداراند. این نوع شرکت‌ها باید فعالیت‌های مربوط به تبلیغ اعم از طراحی، تولید و پیاده‌سازی انواع تبلیغات را برای مشتریان خود انجام دهند. شرکت‌های فعال در این حوزه، قالب‌های گوناگونی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به مسئولیت‌های محدود، سهامی خاص و موسسات غیرتجاری اشاره کرد. موسسات داخلی و خلاق، شرکت‌های دیجیتال و مستقل و… از انواع طبقه‌بندی شرکت تبلیغاتی هستند. همچنین افراد برای ثبت شرکت تبلیغاتی و دریافت جواز باید از شرایط مخصوصی مانند نداشتن سوء پیشینه، ارائه مدارک مورد نیاز و… برخوردار باشند.