نباید در ثبت شرکت گردشگری 🛤 این موارد را نادیده بگیرید!!
امتیاز شما به این مطلب ؟

تا به حال به لزوم ثبت یک شرکت گردشگری فکر کرده‌اید؟ سفر این قابلیت را دارد که همانند دارویی بر روی مشکلات و سختی‌ها مرهم بگذارد و حال دل را دگرگون کند، از طرفی نیز می‌تواند دریچه‌هایی تازه از علم را بر روی ما باز کند. اما گاهی سفر و گشت و گذار به تنهایی کار راحتی نیست و باید برای رسیدن به سر منزل مقصود از کسی کمک گرفت. شرکت‌های گردشگری یکی از بهترین همراهانی هستند که می‌توان برای سفر به مکان‌های دیدنی به صورت کوتاه مدت روی آن‌ها حساب کرد. اما اگر بخواهیم برای ثبت شرکت گردشگری خود اقدام کنیم چه کارهایی را باید انجام دهیم؟

ثبت شرکت گردشگری

مفهوم گردشگری چیست؟

معنی گردشگری تنها سفر به یک منطقه خاص به منظور سیاحت نیست، بلکه در این سفر فرهنگ‌های یک مکان به دیگران انتقال داده می‌شود و تاثیرات زیادی از لحاظ اقتصادی و اجتماعی بر روی افراد آن ناحیه و گردشگران دارد. در واقع گردشگری به مسافرت‌های کوتاه مدتی گفته می‌شود که افراد به قصد گردش و تفریح، تجارت و… برای این‌کار اقدام می‌کنند. این گردش می‌تواند به دور ایران و برای بازدید از شهرهای زیبای کشورمان باشد یا به دور دنیا و به منظور بازدید از مناطق گردشگری جهان صورت بگیرد.

کسانی که قصد ثبت شرکت گردشگری خود را دارند باید بدانند که شرکت‌های گردشگری خوب، مخاطبین را مجذوب خود می‌کنند و از شیوه‌هایی بهره می‌برند تا مسافران از حضور در مناطق گردشگری نهایت لذت را ببرند. اگر کسی، اعم از شخصیت حقیقی یا حقوقی تمایل داشته باشد تا شرکت گردشگری خود را تاسیس کند باید در وحله اول برای دریافت مجوزهای لازم اقدام کند. البته باید در نظر داشت برای ثبت موسسات گردشگری مرتبط با امور زیارتی باید مجوزی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد نیز  داشته باشند.  اگر برای دریافت مجوزهای لازم اقدام نکنید، طبق مقررات با شما برخورد خواهد شد.

شرایط  و ضوابط کلی ثبت شرکت گردشگری

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد ثبت شرکت گردشگری در ایران را دارند، باید برای دریافت مجوزهای لازم به سازمان و نهادهای مربوطه مراجعه کنند و پروسه صدور مجوز را از سر بگذرانند. مجوزهای اصلی برای تاسیس این شرکت در ایران از سوی نهادهایی از جمله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صادر می‌شوند. به عبارتی مدارک شرکت باید توسط این نهاد مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت تایید، مجوزهای لازم برای ایشان صادر خواهد شد. پس از تایید شدن مدارک، متقاضی می‌تواند سایر امور مربوط به تاسیس شرکت را پیگیری کند.

شرایط کلی ثبت شرکت گردشگری

  • داشتن دفتر کار برای یک شرکت گردشگری از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • باید شخصی تحت عنوان مدیر فنی به استخدام شرکت درآید و در مجموعه حضور داشته باشد.
  • نامی جدید و متناسب برای دفتر اتخاذ شود.
  • نشانی دفتر به سازمان ارائه گردد.
  • ضمانت انجام کار به سازمان ارائه شود.

اشخاص حقیقی باید چه شرایطی برای ثبت شرکت گردشگری داشته باشند؟

اشخاص حقیقی برای ثبت شرکت گردشگری باید شرایط ویژه‌ای داشته باشند؛ این شرایط عبارت‌اند از:

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • داشتن حداقل سن 25 سال برای دریافت مجوز
  • داشتن حداقل مدرک کارشناسی (لیسانس)
  • ارائه گواهی عدم اعتیاد (گواهی باید توسط مراجع ذی‌صلاح تایید شود)
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  • ارائه کارت پایان خدمت (در صورت معاف بودن از خدمت باید کارت معافیت ارائه داده شود.)
  • داشتن دین اسلام و یا دین‌های مورد تایید جمهوری اسلامی ایران
  • داشتن حداقل سه سال سابقه کاری در رابطه با شرکت گردشگری
  • در مکان دیگری مشغول فعالیت نباشد (شاغل نبودن)

اشخاص حقوقی برای ثبت شرکت گردشگری باید چه شرایطی داشته باشند؟

  • شخصیت حقوقی باید تابعیت ایرانی داشته باشد.
  • موضوع فعالیت باید با موضوعات موجود در آیین نامه نظارت بر دفاتر مسافرتی و جهانگردی هم‌خوانی کند.

شرایط  و ضوابط کلی ثبت شرکت گردشگری

دفتر شرکت گردشگری به چه شرایطی نیاز دارد؟

  • دفتر باید مساحتی بین 40 الی 70 متر مربع داشته باشد. (اندازه شرکت بستگی به میزان مراجعات دارد)
  • سند مالکیت و یا اجاره نامه ملک باید به به سازمان مربوطه ارائه شود.
  • مشخص شدن نوع کاربری شرکت از لحاظ تجاری یا اداری بودن

در نهایت نیز معرفی مدیر فنی شرکت از سوی موسسان، البته مدیر فنی باید دارای شرایط مخصوصی باشد:

تسلط به زبان خارجی

مدیر فنی شرکت باید به یکی از زبان‌های خارجی (ترجیحا زبان انگلیسی) تسلط داشته باشد. اگر این فرد برای ثبت شرکت گردشگری زیارتی مدیر شده باشد بهتر است که زبان عربی را یاد داشته و به خوبی بشناسد.

داشتن مدارک مورد نیاز

از جمله دیگر شرایطی که مدیر فنی به آن نیاز دارد، مدرک گواهینامه فارغ التحصیلی از مدارس مرتبط با خدمات مسافرتی و جهانگردی است. اگر مدیر فنی تبعه کشور دیگری باشد، تنها در صورتی می‌تواند به فعالیت در این شرکت بپردازد که پروانه معتبر شغل خود را به تایید مراجع مربوطه برساند. مدیر فنی شرکت نباید در جای دیگری مشغول فعالیت باشد؛ در واقع این فرد باید تمامی وقت خود را صرف همین شرکت کند؛ چراکه حضور تمام و کمال او برای ثبت شرکت‌های گردشگری الزامی است.

نکات مهم برای ثبت شرکت‌ گردشگری

متقاضی ثبت شرکت باید مبلغ 50 میلیون ریال معادل پنج میلیون تومان را به عنوان تعهد به کار و حسن انجام کار به مراجع صادر کننده مجوز بپردازد. این مبلغ با توجه به تورم هر دو سال یک‌بار توسط بانک مرکزی افزایش خواهد داشت. همچنین متقاضی باید نام دفتر و تمامی اطلاعات مربوط به نشانی آن را به مراجع صادر کننده مجوز به منظور تایید نهایی، ارائه دهد. چنانچه متقاضی ثبت شرکت گردشگری قصد تغییر در دفتر و یا تغییر نام آن را داشت باید فورا به مرجع صادر کننده مجوز اطلاع دهد.

ثبت شرکت گردشگری چه شرایطی دارد؟

گردشگری تنها به معنای سفر به یک منطقه به منظور سیاحت نیست، بلکه معنای گسترده‌تری دارد و فرهنگ، اقتصاد، رفتارهای اجتماعی مسافر و ساکنین آن منطقه را تحت الشعاع قرار می‌دهد. بنابراین شرکت گردشگری از اهمیت زیادی برخوردار است. متقاضی برای ثبت شرکت گردشگری به شرایط ویژه‌ای نیاز دارد؛ به عنوان مثال شخصیت‌های حقیقی باید تابعیت ایرانی، مدارک مورد نیاز برای تاییدیه نهایی، عدم سوء پیشینه و… داشته باشند. مدیر فنی شرکت نیز اهمیت زیادی دارد و با در نظر گرفتن شرایط خاصی از جمله تسلط داشتن به زبان خارجی و… امکان گرفتن مجوز در این زمینه را خواهد داشت.بر

برای خواندن مطالب بیشتر  در رابطه با ثبت شرکت حسابداری، ثبت شرکت تجهیزات پزشکی، ثبت شرکت برای اتباع خارجی و ثبت شرکت پیمانکاری به صفحات لینک شده مراجعه کنید.

سوالات متداول

01 مدیر فنی یک شرکت گردشگری باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟
تسلط به زبان خارجی ، داشتن مدارک تحصیلی مورد نیاز و عدم اشتغال در شرکتی دیگر
02 شرایط کلی ثبت شرکت گردشگری چیست؟
داشتن دفتر کار، استخدام شخصی تحت عنوان مدیر فنی، انتخاب نامی جدید و مناسب، ارائه نشانی دفتر به سازمان و ارائه ضمانت انجام کار به سازمان