بهترین آموزش ثبت شرکت ✅ از مبتدی تا پیشرفته
امتیاز شما به این مطلب ؟

در این مقاله قصد داریم به آموزش ثبت شرکت در ایران بپردازیم. به طور کلی شرکت  به معنای اشتراک دو یا تعداد بیشتری از افراد در قالب مجموعه‌ای است که با آن مجموعه فعالیت‌های اقتصادی انجام دهند. همچنین شرکا می‌توانند نفعی ببرند و پس از کسر هزینه‌های نهایی، سود باقیمانده را بین اعضای شرکت تقسیم کنند.

برای ثبت شرکت ابتدا شرکایی که قصد تأسیس آن را دارند باید با توجه به موضوع فعالیتی که برای شرکت در نظر دارند و همچنین میزان مسئولیتی که می‌پذیرند، نوع شرکت را انتخاب کنند. سپس نسبت به طی مراحل قانونی ثبت آن اقدام نمایند. اساسی‌ترین کارکرد شرکت‌ها تقسیم مسئولیت در قالب شخصیتی حقوقی است. بنابراین تحقیق در مورد انواع شرکت‌ها که هرکدام سطح خاصی از مسئولیت را برای گردانندگان و شرکای شرکت ایجاد می‌کنند، ضروری است. علاوه بر این موضوع، فعالیت پیش‌بینی شده

برای شرکت در تعیین نوع آن مؤثر است. زیرا در مواردی، نوع فعالیت شرکت، سطح خاصی از مسئولیت را برای شرکای آن در پی دارد.
به همین دلیل است که مجوز برخی از فعالیت‌های خاص صرفاً به نوع مشخصی از شرکت‌ها اعطا می‌شود. با این توصیف آشنایی با انواع شرکت‌ها و مراحل ثبت شرکت قبل از هر عملی برای ثبت شرکت ضرورت دارد.

آموزش ثبت کردن شرکت

انواع شرکت‌ها در آموزش ثبت شرکت

در ادامۀ آموزش ثبت شرکت به معرفی انواع شرکت‌ها می‌پردازیم. شرکت‌ها به طور کلی به دو گروه شرکت‌های تجاری و شرکت‌های مدنی تقسیم می‌شوند، اما هر یک از این دو گروه نیز شامل انواع مختلفی از شرکت‌ها هستند که در ادامه آن‌ها را ذکر خواهیم کرد.

شرکت‌های تجاری

انواعی از شرکت‌ها هستند که تحت قوانین تجاری تأسیس شده و فعالیت می‌کنند و هدف از ایجاد آن‌ها جلب سود و منفعت و تقسیم آن میان اعضای خودشان است. همۀ فعالیت‌های این نوع از شرکت‌ها به امور تجاری و بازرگانی مربوط می‌شوند. این گروه از شرکت‌ها خود به 7 نوع شرکت تقسیم می‌شوند.

این نوع شرکت‌ها شامل شرکت‌های سهامی (مانند شرکت‌های سهامی خاص و عام)، شرکت با مسئولیت محدود، ثبت شرکت تضامنی، ثبت شرکت مختلط غیرسهامی، شرکت مختلط سهامی، ثبت شرکت نسبی و شرکت تعاونی تولید و مصرف هستند.

شرکت‌های مدنی

انواعی از شرکت‌ها هستند که از اجتماع مالکین متعدد بر محور موضوعی واحد به نحو اشاعه تشکیل می‌شوند و سهام نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی در آن‌ها با هم آمیخته است اما مالکیت سرمایه به شخصیت حقوقی شرکت انتقال نمی‌یابد. در این نوع شرکت‌ها هر شخص به طور جداگانه مالک سرمایۀ خودش است و امور شرکت به صورت مشارکتی اداره می‌شود.

مراحل کلی ثبت تمامی شرکت‌ها مشابه است، اما ادارۀ ثبت شرکت‌ها در ایران بر اساس نوع شرکت، مدارک مشابه یا متفاوتی از مالکان آن‌ها برای ثبت تقاضا می‌کند. در ادامه به آموزش ثبت شرکت می‌پردازیم.

 انواع شرکت‌ها

مراحل ثبت شرکت

در ادامۀ آموزش ثبت شرکت در ایران به بیان مراحل کلی ثبت شرکت‌ها می‌پردازیم. مراحل ثبت شرکت در ایران برای همۀ انواع شرکت‌ها به طور کلی به شش مرحله تقسیم می‌شوند:

این مراحل شامل تکمیل مدارک مورد نیاز، انتخاب نام شرکت، مراجعه به سامانۀ ثبت شرکت‌ها، ارسال مدارک تقاضای ثبت شرکت از طریق پست، مراجعۀ حضوری به ادارۀ ثبت شرکت‌ها و درج آگهی ثبت شرکت در روزنامۀ رسمی جمهوری اسلامی ایران هستند. با وجود این، هر یک از این مراحل با توجه به نوع شرکت و مالکان و شرکای آن‌ها جزئیات مشابه یا متفاوتی دارند.

تکمیل مدارک مورد نیاز

مدارک ثبت شرکت با توجه به نوع آن‌ها متفاوت است. در این مرحله از آموزش ثبت شرکت، پس از انتخاب نوع شرکت و تعیین شرکا، فراهم نمودن مدارک لازم برای ارائه به ادارۀ ثبت شرکت‌ها مرحلۀ بعدی ثبت شرکت است. قانون‌گذار برای تأسیس و ثبت هر یک از انواع شرکت‌ها مدارک مشابه یا متفاوتی را در نظر گرفته است.
لیست این مدارک را با توجه به نوع شرکت می‌توانید در سایت ادارۀ ثبت شرکت‌ها که تحت نظارت قوۀ قضائیه فعالیت می‌کند، تهیه کنید.

مدارک ثبت شرکت

انتخاب نام شرکت

یکی دیگر از موارد مهم در آموزش ثبت شرکت، انتخاب نام مناسب است. شرکت باید تحت نام مشخصی فعالیت کند و لازم است که مالکان شرکت‌ها برای تعیین نام شرکت، خودشان اقدام کنند و آن را به ادارۀ ثبت شرکت‌ها پیشنهاد دهند. چرا که هویت شرکت به عنوان یک شخصیت حقوقی متفاوت است و طبعاً بخشی از این هویت، نام است که باید تحت ضوابط خاصی تعیین شود. نام شرکت ویژگی‌هایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرند.

مراجعه به سامانۀ ثبت شرکت‌ها

در ادامه، آموزش ثبت شرکت را با تشریح ثبت مقدماتی آن در سامانه ثبت شرکت‌ها توضیح می‌دهیم. پس از فراهم نمودن مدارک لازم با توجه به نوع شرکت، ضرورت دارد که با ورود به سامانۀ ادارۀ ثبت شرکت‌ها به نشانی (http://irsherkat.ssaa.ir) فرم‌های مورد نظر را تکمیل و اطلاعات درخواستی را وارد نموده و در نهایت مدارک مورد نیاز را در آن بارگذاری کنید.

تکمیل اطلاعات متقاضی ثبت شرکت اولین مرحله برای ثبت شرکت از طریق این سامانه است. ادارۀ ثبت شرکت‌ها با بررسی اسکن مدارک مورد نظر تأیید یا عدم تأیید اولیه درخواست را از طریق همین سامانه به متقاضی اعلام می‌کند.

ارسال مدارک تقاضای ثبت شرکت از طریق پست

در صورت پذیرش اینترنتی از طریق سامانه و اخذ تأییدیۀ پذیرش، متقاضی یا متقاضیان باید نسخ اصلی صورت جلسات تنظیمی و ضمائم آن‌ها را امضاء کنند. همچنین از طریق باجه‌های پست به صورت سفارشی به آدرس ذکر شده در تاًییدیۀ پذیرش تقاضا ارسال نمایند.

مراجعۀ حضوری به ادارۀ ثبت شرکت‌ها

پس از آنکه درخواست ثبت شرکت در دو نسخه همراه با ضمایم، تسلیم متصدی ثبت شد، یک نسخه از آن در پروندۀ متقاضی ضبط گردیده و مندرجات آن در دفتر مخصوص ثبت شرکت‌ها به ثبت می‌رسد. متصدی ثبت شرکت نسخۀ دوم درخواست ثبت شرکت را با قید تاریخ و شمارۀ ثبت پس از امضاء و مهر به متقاضی ارائه می‌کند و پس از آن ضرورت دارد که صاحبان امضاء مجاز، دفتر مخصوص را امضا نمایند.

نکته‌ای که باید در آموزش ثبت شرکت توجه کنید این است که تأسیس شرکت در دفتر مذکور مانند ثبت سند در دفترخانۀ اسناد رسمی است. زیرا به موجب مادۀ 5 اصلاح آیین‌نامۀ ثبت شرکت‌ها، ادارۀ ثبت شرکت‌ها در تهران و ادارات ثبت شرکت‌ها مستقر در شهرستان‌ها جانشین دفترخانه‌های رسمی هستند.

درج آگهی ثبت شرکت در روزنامۀ رسمی جمهوری اسلامی ایران

به آخرین مرحله از آموزش ثبت شرکت می‌پردازیم. صدور آگهی ثبت شرکت در روزنامۀ رسمی، آخرین مرحله از مرحل ثبت یک شرکت محسوب می‌شود. مطابق مادۀ 197 قانون تجارت در طی ماه اول تشکیل هر شرکت، خلاصۀ شرکت‌نامه و ملحقات آن طبق آیین‌نامۀ وزارت دادگستری در قالب آگهی روزنامۀ رسمی جمهوری اسلامی ایران اعلام خواهد گردید.

جمع‌بندی

از اینکه تا انتهای مقاله آموزش ثبت شرکت با ما همراه بودید از شما سپاس‌گزاریم. همانطور که متوجه شدید با طی کردن این مراحل می‌توانید اقدام به ثبت شرکت کنید. این مراحل ساده بوده و چندان موضوع پیچیده‌ای ندارد. کافی است طبق آن چه توضیح داده شد عمل کنید. در نهایت در صورت وجود هرگونه ابهام می‌توانید از مشاوره رایگان ثبت اریکه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

01 شرکت‌های تجاری به چند نوع تقسیم می‌شوند؟
۷ نوع.
02 انواع شرکت‌های تجاری را نام ببرید؟
شرکت‌های سهامی خاص و عام)، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیرسهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی و شرکت تعاونی تولید و مصرف
03 ثبت شرکت از طریق چه سامانه‌ای انجام می‌شود؟
اداره ثبت شرکت‌ها.